Fiberdata AB

Norrsken utökar sitt nät med 100G

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 14:00 CET

Fiberdata har tillsammans med sin partner Infinera levererat nya produkter till Norrsken med syfte att utöka Norrskens möjligheter att leverera högpresterande kapacitetstjänster med 100 Gigabit per sekund (100G) via sitt DWDM våglängdssystem, TM-seriens Metro 100G system.

Norrsken erbjuder datakommunikation via fibernät – med hög bandbredd i företrädesvis mellersta och norra Sverige, tjänster på Layer 1 och 2-nivå med Ethernetgränssnitt – lösningar som är baserade på våglängdsteknik (DWDM).

Fiberdata har som leverantör av både övervaknings- och drifttjänster samt lösningar baserat på Infineras (f.d. Transmode) våglängdssystem en mångårig relation som leverantör och kan glädjas åt Norrskens starka position på marknaden och med denna uppgradering möjliggöra ytterligare tjänster till sina kunder.

Se även Infineras pressmeddelande:

Som pionjär och med tekniken som dragkraft samt med människor som älskar den är Fiberdata idag en av landets starkaste oberoende systemintegratörer. Typiska kunder är operatörer, energibolag och kommuner som vill erbjuda bredbandsanslutningar på sina respektive orter.