Boss Media AB

Norsk Tipping väljer EssNet Interactive AB för att leverera nästa generations VLT-system

Pressmeddelande   •  Okt 21, 2003 09:47 CEST

I hård konkurrens vann EssNet Interactive AB striden om det prestigefyllda kontraktet med Norsk Tipping. EssNet Interactive AB är ett joint venture mellan de båda svenska företagen Boss Media AB och EssNet AB samt det australiensiska bolaget Tattersalls. Budprocessen har pågått i ett drygt halvår, där alla världens stora spelsystemleverantörer deltagit.

Kontraktet med Norsk Tipping omfattar 10 000 spelterminaler, spel samt ett centralbaserat serversystem att levereras under de närmaste tre åren. Ordervärdet beräknas uppgå till cirka 800 miljoner kronor.

Ordern är unik i och med att det är den första i sitt slag i hela världen - en ny typ av plattform, vilken grundar sig på klient/server- teknik och som antas bli den dominerande framöver. Baserat på Norsk Tippings utvärdering har Essnet Interactive den bästa lösningen i förhållande till deras krav.

Boss Media AB (publ) är en av världens ledande leverantörer av system för digitalt distribuerad spelunderhållning. Licenstagarna erbjuds ett kundanpassat spelsystem, ett integrerat betalnings-system samt därtill relaterade servicetjänster. Boss Media har ca 100 anställda och omsatte förra året 114 Mkr. Boss Media-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O- lista. Mer information om Boss Media finns på http://www.bossmedia.se.

EssNet AB är en av världens ledande leverantörer till spelbolag som opererar statliga spellicenser. Med bas i Stockholm utvecklar bolaget on- line lotterisystem, inklusive lösningar för Internet, mobiltelefoner och interaktiv TV. EssNet har ca 260 anställda och omsatte förra året 305 Mkr. EssNet har dotterbolag i London, Hamburg, Budapest, Melbourne och Tel Aviv samt representationskontor i Bangkok och Moskva. Mer information om EssNet finns på http://www.essnet.se.

EssNet Interactive AB är ett av Boss Media AB och EssNet AB samägt joint venture-bolag. Inom det nya affärsområdet IVT samarbetar Boss Media med Stockholmsbaserade EssNet AB i form av ett joint venture. Boss Media har den mjukvarumässiga expertisen för spelautomater, medan EssNet har en solid marknadsposition och lång erfarenhet inom hårdvaruområdet. Tillsammans har de båda bolagen ca 350 anställda och representation i flera världsdelar.

För ytterligare information, kontakta:

Boss Media:
Peter Bertilsson