Svenska Riskkapitalföreningen

Norska Argentum tilldelas årets Nordic Private Equity Achievement Award

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 15:59 CEST

De nordiska riskkapitalföreningarna delade för tredje gången ut Nordic Private Equity Achievement Award i samband med Nordic Private Equity Congress i Stockholm under tisdagen. Priset tilldelas en organisation eller person som positivt har bidragit till utvecklingen av den nordiska private equity-marknaden.

"Det är med stort nöje Svenska Riskkapitalföreningen med systerföreningar delar ut årets Award till Argentum. Priset sätter fokus på Argentum som en nydanare av den nordiska private equity-marknaden, sa Marie Reinius, VD för Svenska Riskkapitalföreningen i samband med prisutdelningen.

Argentum är ett statligt ägt företag som enbart gör investeringar i private equity-fonder. Företaget grundandes 2001 och har idag investerat i 22 fonder i Norden.

"Man har visat ett starkt engagemang för utvecklingen av private equity-marknaden genom att fokusera på hela den nordiska regionen. Argentums Nordic Private Equity Programme är ett nytt långsiktigt samarbete mellan privata och publika investerare med målet att finansiera företag i både tidiga och senare skeden", fortsatte Marie Reinius.

Motiveringen lyder i sin helhet:
"Med en uttalad strategi att öka tillgången på private equity i Norden, exemplifierat genom Nordic Private Equity Programme, har Argentums långsiktiga engagemang resulterat i finansiering av företag i både tidiga och sena skeden via hela den nordiska riskkapitalmarknaden."

På bilden ses Maria Borch Helsengreen, Direktør Forretningsutvikling og Samfunnskontakt på Argentum.
Fotograf; Lisa Björner

Ladda ner bilden i högupplöst format via denna länk.

För mer information, var god kontakta:
Marie Reinius VD, Svenska Riskkapitalföreningen
marie.reinius@svca.se

Maria Borch Helsengreen
Direktør Forretningsutvikling og Samfunnskontakt, Argentum Fondsinvesteringer as Mobile: +47 957 42 213

Om Svenska Riskkapitalföreningen
Svenska Riskkapitalföreningen (SVCA) är en obunden, ideell intresseförening för företag och personer som är aktiva i den svenska riskkapitalbranschen. Föreningen har till uppgift att i olika sammanhang verka för en väl fungerande private equity-marknad i Sverige, att bland allmänheten sprida kunskap, att verka för professionell utveckling samt att främja entreprenörskap.

Svenska Riskkapitalföreningen
Swedish Private Equity & Venture Capital Association