Funäsdalsberget

Norska och kanadensiska världscuplagen laddar inför världscuptävlingarna - världseliten i super-G och slalom på plats i Funäsdalsberget

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 14:59 CET

Några av världens bästa super-G och slalomåkare, bland andra Aksel Lund Svindal, finns nu på plats i Funäsdalsberget. Det är världscuplagen från Norge (både damer och herrar) och Kanada som har valt Funäsdalsberget för sin träningsuppladdning inför världscuptävlingarna och årets slalompremiär i Levi i Finland 13-14 november.
– Det är helt perfekta träningsförhållanden i backen och vi är jättenöjda, säger Aksel Lund Svindal från det norska världscuplaget.

De norska världscupherrarna, tillsammans med de norska världscupdamerna och det kanadensiska herrlaget, är på plats i Funäsdalsberget för närmare en veckas träning inför världscuptävlingarna i Levi. Det norska herrlaget laddade även förra året upp inför Levitävlingarna i Funäsdalsbergets branta pist Smebacken och var så nöjda att de i år tog med sig både damlaget och det kanadensiska herrlaget.

Jörgen Nordlund, ansvarig för de norska världscupdamerna är nöjd:

– Förhållandena är helt fantastiska. Det är precis sådana förhållanden som man letar efter och som finns på väldigt få ställen. Jag har varit här många gånger tidigare med det svenska landslaget och när jag nu arbetar med de norska damerna har jag givetvis tagit med mig de ställen som vi har haft framgång med förut.

På plats finns även det kanadensiska världscuplaget som för första gången väljer att träna i Sverige inför världscuptävlingarna.

– Det var för lite snö i Kanada att träna på och därför letade vi efter någon annanstans att träna. Vi är riktigt nöjda hittills, snön, backen och skidåkningen är jättebra och allt känns som bra förberedelser inför Levi, säger Julien Cousineau från det kanadensiska laget.

Även det svenska Europacuplaget var i Funäsdalsberget och tränade under förra veckan.

– Vi har satsat stenhårt på att få backen i toppform tidigt på säsongen och är stolta över att så många i världseliten väljer att komma hit för att träna inför säsongens första tävlingar, säger Jens Wilhelmsson, driftschef för Funäsdalsberget.

För ytterligare information kontakta:

Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61

Jens Wilhelmson, driftchef Funäsdalsberget, tfn 0702-22 20 36

Bilder för fri publicering: www.funasdalsberget.se

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen, bildades under våren 2006 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2008 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2012.

I snösäkra västra Härjedalen ligger Funäsdalsberget, precis ovanför Funäsdalens bykärna. Funäsdalsberget är ett känt centrum för många alpina tävlingar och den äkta äventyrsåkning som berget erbjuder. "Äventyr för hela familjen" innebär nu också att man utvecklar en ny Funpark "Trötparken" och för de mindre barnen Loskogen samt Lolandet.