Norstedts

Norstedts Förlagsgrupp köper Lantmäteriets Kartförlag

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2008 16:00 CEST

Norstedts Förlagsgrupp tar över Kartförlaget, Kartcentrum och Kartbutiken från Lantmäteriverket.

Förvärvet omfattar Kartförlaget (Gävle), Kartcentrum (Alvik, Stockholm) samt Kartbutiken (Kungsgatan, Stockholm) med knappt 50 medarbetare och en omsättning på 65 mkr.

- Norstedts är inne i ett expansivt skede där förvärv är en del av strategin. Vi ser stora möjligheter att utveckla kartverksamheten utifrån de databaser och den kompetens som följer med förvärvet. Dessutom innebär det att vi breddar vår utgivning med ett nytt utgivningsområde, säger Maria Hamrefors vd för Norstedts Förlagsgrupp.

Kartförlaget ger ut en stor mängd bil-, turist- och väggkartor, atlaser samt Sveriges Nationalatlas. Kartcentrum har en omfattande uppdragsverksamhet mot både kommersiella aktörer och myndigheter. I Kartbutiken på Kungsgatan i Stockholm finns Sveriges största utbud av bland annat kartor och reseguider.

Norstedts Förlagsgrupp omsätter cirka 560 mkr och svarar idag för en bred kvalitetsutgivning av skönlitteratur och sakprosa, fakta och referensverk samt barn- och ungdomsböcker för den svenska allmänheten.

Frågor besvaras av:
Maria Hamrefors, vd Norstedts Förlagsgrupp AB, 08-769 87 10

I Norstedts Förlagsgrupp ingår Norstedts Förlag, som ger ut böcker under varumärkena Norstedts, Prisma, Nautiska Förlaget, Norstedts Pocket samt Norstedts Audio. I förlagsgruppen ingår även Norstedts Akademiska Förlag, Rabén & Sjögren, Tiden, Gammafon, Eriksson & Lindgren, Norstedts Agency och Norstedts Bokklubbar.

Norstedts Förlagsgrupp är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF), som i sin tur ägs av landets konsumentföreningar med över 3 miljoner medlemmar.

www.norstedtsforlagsgrupp.se