Norstedts

Norstedts släpper Pussy Riots Slutplädering som e-bok

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 16:16 CEST

På Bok & Biblioteksmässan såldes Nadezjda Tolokonnikovas Slutplädering, nu kommer talet som e-bok. Alla intäkter för boken går oavkortat till Tolokonnikova och Pussy Riot för att täcka deras advokatkostnader. Utgivningen sker i samarbete med Svenska PEN.

Den 17 augusti dömdes tre av medlemmarna i Pussy Riot till två års fängelse för huliganism för sitt trettio sekunder långa uppträdande i Frälsarkatedralen i Moskva.  I en rysk domstol har man som åtalad rätten att tala ostört innan domen faller. En av medlemmarna, den 22-åriga Nadezjda Tolokonnikova, tog då tillfället i akt och höll en slutplädering som har alla möjligheter att bli klassisk. Hon avfyrade ett långt brandtal för det fria ordet och ställde sig frågan vem som är fri och vem som är fånge i Ryssland idag. Hennes slutplädering blev inte bara ett tal för Pussy Riot utan en angelägen påminnelse om alla samvetsfångar och tystade röster i världens till ytan största land.

Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. Vår utgivning omfattar skönlitteratur och fakta och kännetecknas av kvalitet och bredd. Förutom svensk och utländsk skönlitteratur ger vi ut memoarer, biografier, debatt- och reportageböcker, samt fackböcker inom historia, mat, trädgård, djur och natur, nautica, ordböcker, kartor och akademisk kurslitteratur.