Sandrew Metronome Distribution Sverige AB

”North Country” för 50 kronor på Internationella kvinnodagen!

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 13:26 CET

Den 8 mars hyllar Sandrew Metronome och SF Bio den Internationella kvinnodagen med att sänka biljettpriset för NORTH COUNTRY till 50 kronor.

NORTH COUNTRY visas i följande städer onsdagen den 8 mars: Stockholm, Göteborg, Örebro, Karlstad, Helsingborg, Uppsala, Sundsvall samt Lund.

2002 debuterade den nya zeeländska regissören Niki Caro med den internationellt lovordade och prisbelönta ”Whale Rider”. Hennes senaste film, NORTH COUNTRY, är ett fängslande drama som bygger på en verklig händelse.

När Josey Aimes sliter sig ur ett misslyckat äktenskap och återvänder till hemstaden, blir behovet av ett välbetalt jobb akut för en ensamstående mor till två barn. Järngruvan har sedan länge försörjt stora delar av samhället. Att erbjuda kvinnor anställning är däremot något relativt nytt och ovälkommet bland männen. När Josey tar anställning vid gruvorna är hon beredd på hårt fysiskt arbete, men vägrar acceptera de sexuella trakasserier som kvinnorna på arbetsplatsen utsätts för. I hennes kamp för att förbättra situationen, möter hon motstånd inte bara från sina manliga kollegor, men även från samhället, sina föräldrar och inte minst sina kvinnliga kollegor. Trots det hårda motståndet bestämmer hon sig för att ta upp kampen mot bolagsledningen...

I huvudrollerna ser vi tre prisbelönade skådespelerskor; Charlize Theron (Oscarbelönad för ”Monster”), Frances McDormand (Oscarbelönad för ”Fargo”) och Sissy Spacek (Oscarbelönad för ”Loretta”). I övriga roller ser vi bland andra Woody Harrelson, Sean Bean och Richard Jenkins.

NORTH COUNTRY hade biopremiär den 10 februari.
Boka biljetter på www.sf.se

För ytterligare information kontakta Pia Norström, Manlin Sterner, Amelie Häger, Agneta Ljungman, Annelie Wadman, Katarina Lindgren eller Maria Mörner. Tel 08-762 17 00 eller skicka e-post till: fornamn.efternamn@sandrewmetronome.com