Norvida AB

North Trade förstärker i Brasilien

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 12:45 CET

Anställer ny Inköpschef för kontoret i Sydamerika

North Trade - den ledande nordiska köttexperten med produkter från hela världen anställer inköpschef för dotterbolaget i Brasilen. Kontoret i Sao Paulo sysselsätter idag tre personer.

2006 beslutade North Trade att inrätta ett kontor i Brasilien. Syftet var att arbeta närmare våra partner i Sydamerika, att utforma verksamheten med möjligheter att öka volymerna, att utveckla värdekedjan och få ett större fokus på produkt- och förpackningsutveckling.

- Vi är nöjda med hur det fungerat hittills och ser stora fördelar med att ha egen personal på plats i Brasilen. Vi kan därmed ytterligare öka kraven på produktionen av NATURKÕTT®, säger Pål Bruu VD för North Trade.

Vi räknar inte med att priserna kommer ned till de nivåer vi såg 2006 och tidigare. Samtidigt är vi övertygade om att nötkött från Sydamerika behövs i vår marknad likväl som i Europa för att möta den efterfrågan som finns på nötkött av hög kvalitet.

För att få fortsatt fokus på CSR, produktutveckling och ytterligare öka samarbetet med våra leverantörer samt gårdarna och mer värdeskapande projekt har North Trade beslutat anställa Bruno Cunha som inköpschef och chef för vårt brasilianska kontor. Bruno har bakgrund som veterinär och många års erfarenhet från den internationella exportsidan, både från Perdigao och Minerva.

- Jag ser fram emot att få kombinera mina kunskaper från primärproduktionen med den kommersiella sidan och ser stora fördelar med att få arbeta i hela värdekedjan, säger Bruno Cunha.

Vi anser att Brunos kompetens och personlighet passar mycket bra med vad vi vill uppnå i Sydamerika och vi är övertygade om att han kommer att bidra till att ytterligare utveckla de samarbete vi har med våra vänner i Brasilien och Uruguay. Vi är därför glada över att tillkännage att han börjar sitt nya jobb på North Trade i januari 2011.

Vid frågor, kontakta:
Pål Bruu 070-395 32 60

North Trade är marknadsledande i Norden på import av kött till dagligvaruhandeln, storhushåll och livsmedelsindustrin. North Trade omsätter cirka 850 miljoner kronor och har 34 anställda i Sverige, Finland och Brasilien. Företagets huvudägare är Procuritas Capital Investors III.