HMCO AB

Nose Atmosphere nytt verktyg för utveckling av företagsunika dofter, s k signaturdofter

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 15:22 CEST

Utveckling av signaturdofter för publika miljöer baserat på kunskap, Nose Atmosphere

Subliminal perception eller omedveten varseblivning, skapas av intryck som våra sinnesorgan uppfattar men som inte medvetet registrerar. Begreppet är mytomspunnet, och påstås ha använts i manipulativt syfte under 50- och 60-talet och har på nytt hamnat i centrum, där sinnesbegreppet blivit en allt tydligare del av den upplevda kundupplevelsen, i butiker, i gallerior, i hotell och liknande.

Då varor och tjänster alltmer tenderar att bli likvärdiga mellan de olika kedjorna, måste fokus läggas på andra viktiga aspekter i mötet mellan kund/gäst och leverantör av vara tjänst. Det kan t ex vara hur kunden upplever miljön där han eller hon t ex ska handla, det man inom hotellnäringen t ex kallar för Entrance Experience. Det kan röra doft- ljud- och smakupplevelser, som näst intill omedvetet adderar innehåll till de på platsen redan befintliga taktila upplevelser och synintryck. Genom valet av doftinnehåll, kan starka känslor av t ex välkomnande och välbehag upplevas, likväl att du som kund är beredd att stanna lite längre än vad du från början hade räknat med.

Den upplevda medvetna, och omedvetna kundupplevelsen, kommer att vara den främsta konkurrensfaktorn inom kommande års handel och besöksnäring. Vi kommer att tillåta oss att förföras och fascineras av olika typer av intryck, som en naturlig del i försäljningsprocessen då vi alla vill roas och underhållas, och framförallt trivas i de kommersiella miljöer vi vistas i. Självklart ställer det extra stora krav på leverantörer av dessa varor och tjänster, då en omedveten känsla av obehag, kanske aldrig går att radera ut, som en dålig annons eller en ful tröja som snabbt glöms bort, då synen inte adderar känslor i minnesbanken på samma sätt. Framförallt öppnas en helt ny verktygslåda om man i sin atmosfär vill bygga på romantik, sentimentalitet eller varför inte nostalgi, då doftminnet börjar registrera dina doftupplevelser redan som barn, och aldrig glömmer bort dom.

Nose har för dessa sammanhang vidareutvecklat sin modell för signaturdofter, d v s dofter framtagna för att uttrycka ett varumärke eller en speciell känsla i en miljö. Det kallas för Nose Atmosphere, där projektet en egen varumärkesdoft kan bli verklighet mycket snabbare och med mer systematik än tidigare, då en referensdatabas utifrån mer än tio års erfarenheter inom doftdesign och applicering i offentlig miljö används för att effektivisera processen tillsammans med användande av det senaste inom kemisk processteknik.

Nose Atmosphere är den naturliga fortsättningen på företagets mångåriga och konsekventa arbete att utforma sublimt doftsatta miljöer baserat på kunskap och kvalitet, allt ifrån doftmolekyler till psykologi, Dofter är en naturlig del av vår vardag, som sannolikt kommer att vara de kommande årens mest kostnadseffektiva sätt att förstärka sin tidigare affärsidé och varumärke.

Nose använder bara högkvalitativa råvaror samt IFRA-godkänt innehåll, levererar endast certifierat doftinnehåll.

För mer information kontakta Lars O. Holmgren, pressansvarig
Nose Sweden AB, lars.holmgren@hmco.se, www.nose.se

Nose Sweden AB, marknadsledare i Sverige inom doftkommunikation för inomhusmiljö & svensk distributör av Air Aromas hela sortiment, har i tio år arbetat inom området upplevelsedesign, luftförbättring och doftmarknadsföring i Skandinavien och internationellt där doften är mediet och våra tekniklösningar verktygen.

För mer information: Nose AB, HMCO Group Sweden, Lars O. Holmgren, 08-796 8030

nose@hmco.se, www.nose.se