Notified

​Notified och Springtime utser återigen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2016 13:00 CEST

Årets digitala kommunikatör i Almedalen går till den person, event, kampanj, företag eller organisation som varit mest tongivande, samt varit en förebild i sociala/digitala medier under politikerveckan. Vinnarens engagemang baseras på genomslag, men en jury ser även till att kvalitet, kanalval och originalitet tas i beaktning. Relevant innehåll är grunden och det ska finnas en strategi och tanke bakom det som kommuniceras. Om avsändaren är en mindre aktör viktas det också upp.

Vinnare förra året blev kommunikatören Günther Mårder, på andra plats kom Rädda Barnen med kampanjen #Otyst och på tredje plats utsågs Industrin tar matchens event #Robotmatchen.

Notified och Springtime har valt att instifta priset för att sociala medier och digital kommunikation blir allt viktigare för att nå ut med budskap, skapa viktiga relationer med valda målgrupper och för att föra relevanta samtal. Man kände samtidigt att det var hög tid att lyfta den digitala kommunikationen i Almedalen.

- Almedalen är ju onekligen ett bra exempel på hur debatten inte längre är knuten till en fysisk plats utan att den pågår lika mycket digitalt. En allt större del av kommunikationen under Almedalsveckan sker i digitala kanaler, säger Karin Bäcklund.

Vinnaren 2016 presenteras på plats i Almedalen fredagen den 8 juli. Precis som förra året kommer vi dagligen att kommunicera resultat och topplistor i olika kategorier. Det kan vara kategorier såsom flest retweets och den mest engagerade bilden.

- Att under veckan lyfta snackisar i sociala medier blir också ett bra sätt att bjuda på en kort summering av vad som sägs i sociala medier varje dag. Som en snabb och lättillgänglig omvärldsbevakning, säger Kalle Mobeck.

I juryn sitter precis som förra året Karin Bäcklund (Springtime), Kalle Mobeck (Notified), Jonas Morian (Policy Advisor på Ledarna) och Camilla Eriksson (retorisk och semiotisk analytiker, Retorikiska)

När vi närmar oss Almedalsdags får ni gärna tipsa juryn om kommande satsningar under #digkom16 eller pinga oss på Twitter: @kallemobeck @karinbacklund @camillaeriksson@promemorian.

Notified är en Nordisk aktör inom heltäckande omvärldsbevakning. Genom att bevaka både redaktionella och sociala medier såsom Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, bloggar och forum ger vi våra kunder en komplett bild av deras intresseområden. Notified har kontor i Malmö och Stockholm. Bland våra kunder finns både statliga myndigheter och organisationer, industrikoncerner, intresseorganisationer och småföretag.