Novator AB

Novator belönas med silver Boeing Performance Excellence Award

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 10:17 CEST

Stockholm, 8 April, 2009 - Novator, som utvecklar avancerade borrsystem, meddelar idag att de har belönats med 2008 Boeing Performance Excellence Award. Boeing delar årligen ut priset för att uppmärksamma leverantörer som har levererat överlägen kvalitet. Novator erhöll klassificeringen "silver performance" för varje månad under mätperioden 1 oktober 2007 till 30 september 2008.

I år tilldelades 411 leverantörer, antingen på guld eller silver nivå, Boeing Performance Excellence Award. Novator är en av de 325 leverantörer som tilldelades utmärkelsen på silvernivå.

Det är en ära för Novator att få det här erkännandet av Boeing för vår strävan att leverera produkter av högsta kvalitet och med bästa möjliga service", säger Mikael Andersson, VD på Novator.

Novator levererar utrustning för Orbitalborrning till Boeing för slutmontage av flygplanet Dreamliner 787.

För mer information om Boeing Performance Excellence Award, besök:

Om Novator
Novator har en unik patenterad lösning för håltagning i avancerade material som nu revolutionerar tillverkningsprocesserna inom flygindustrin. Teknologin är också lämplig för tillämpningar inom andra branscher där borrning i avancerade komplexa material är en utmaning.

Orbitalborrningsteknologin gör det möjligt för företag att drastiskt förbättra kvalitet och produktivitet inom tillverkning. Tekniken minskar både ledtider och tillverkningskostnader. De främsta drivkrafterna att använda orbitalborrning är införandet av avancerade material såsom kompositmaterial och legerade metaller. Material som många företag idag har stora svårigheter att borra i med konventionella metoder. Företag som idag använder orbitalborrning är exempelvis Airbus, Boeing, SAAB Space och Lockheed Martin.

Novator startade 1992 och har idag 73 patent fördelade på 27 godkända patentfamiljer samt har ansökt om ytterligare 32 patent. Forskning och utveckling sker i Stockholm.

Läs mer om Novator på:
www.novator.eu

För ytterligare information om Novator, kontakta:

Mikael Andersson, VD
tel: +468 673 54 57