Attachmate Group

Novell Cloud Manager förlänger IT-systemen till molnet

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 16:22 CEST

Novell lanserar i dag Cloud Manager, en ny lösning som gör det möjligt att bygga och säkert hantera privata molnmiljöer. Till skillnad från konkurrerande lösningar, som enbart fungerar med egen teknik, är Cloud Manager mer flexibelt och anpassat för blandade it-miljöer. Cloud Manager fungerar exempelvis med alla ledande hypervisors som VMware, Hyper-V och Xen.

– Kunderna vill att deras molnmiljöer ska fungera sida vid sida med befintliga system och de letar efter lösningar som inte låser dem till enskilda leverantörer och viss teknik. Vi har därför optimerat Novell Cloud Manager för blandade miljöer vilket de flesta företag har i dag, säger Gustaf Kaijser på Novell Sverige.

En ny undersökning bland 200 IT-chefer på stora företag visar att 89 procent anser att interna moln blir nästa logiska steg för organisationer som har en virtualiserad lösning. 93 procent tycker också att molntjänster ska erbjuda ett ramverk som inkluderar blandade miljöer. Därtill menar 91 procent av de svarande att de är oroliga för de inbyggda säkerhetsrisker som finns i publika moln. Undersökningen genomfördes av Harris Interactive på uppdrag av Novell.

– Novell Cloud Manager gör det möjligt för oss att förenkla och automatisera våra affärsprocesser, öka användningen av IT som tjänst och göra kostnaderna mer synliga. Det kommer att ge oss strategiska konkurrensfördelar, säger Ryan Klose, IT-chef på Premium Wine Brands på Pernod Ricard.

– Cloud Manager är en viktig milstolpe i Novells strategi kring WorkloadIQ och intelligent hantering av applikationer och system. Vi vill att våra kunder ska kunna utnyttja sina befintliga IT-tillgångar på ett smartare sätt och på så sätt minska sina IT-kostnader, säger Christer Elgström, Sverigechef på Novell.

Några av de viktigaste fördelarna med Novell Cloud Manager:

• Stödjer branschens ledande hypervisors och operativsystem
Kunder kan utnyttja befintliga IT-resurser eftersom Novell Cloud Manager är utformat för dagens blandade miljöer och fungerar med alla större hypervisors som VMware vSphere, Microsoft Hyper-V och Xen för öppen källkod, operativsystem som SUSE Linux Enterprise Server, Microsoft Windows Server och Red Hat Enterprise Linux.

• Levererar företagstjänster snabbare
Novell Cloud Manager skapar automatiskt applikationer i virtuella miljöer med hjälp av en katalog av fördefinierade applikationsmallar, vilket gör att nya affärstjänster kan tas i drift både snabbare och mer effektivt.

• Kontrollerar virtuell oreda och skapar bättre insyn i kostnader
Novell Cloud Manager ger en bättre överblick av verkliga kostnader för applikationer, resurser och tjänster.

• Skapar en säker självbetjäningsportal
Novell Cloud Managers självbetjäningsportal anpassas efter användarens profil, så att företagets IT-policy och säkerhetsstandarder följs.

• Enkelt att integrera med befintliga lösningar
Genom enkel integration med exempelvis Novell Sentinel kan säkerhetschefer jämföra händelser från Novell Cloud Manager med andra aktiviteter som upptäckts i molnet. Novell Cloud Manager integrerar även med Novell Operations Center, nästa generations förvaltning av företagstjänster.

För mer information, besök: http://www.novell.com/cloudmanager
Videopresentation om Cloud Manager: http://www.novell.com/sv-se/products/cloud-manager/
Novell Sveriges pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/novell
Följ Novell Sverige på Twitter: http://twitter.com/Novell_se

Om Novell
Novell är ledande inom Intelligent Workload Management. Det innebär att vi hjälper företag och organisationer att på ett säkert sätt leverera och hantera IT-tjänster i fysiska, virtuella och molnbaserade datormiljöer. Kunderna kan minska kostnaderna, komplexiteten och de risker som följer med IT-system med våra lösningar för identitet och säkerhet, systemhantering, samarbeten och Linux-baserade operativplattformar. Med våra infrastrukturprogram och ett stort antal partner kan vi integrera blandade IT-miljöer och se till att de fungerar som en enhet. För mer information, besök www.novell.se.