Icebug AB

​NOW4 BUGweb RB9X – PERFEKT ÖVER TRE SÄSONGER

Press Release   •   Jan 22, 2016 11:41 CET

Icebug fortsätter att utveckla oöverträffbara greppteknologier. Nu kommer en kombination av två av Icebugs marknadsledande teknologier, något som aldrig har gjorts tidigare. NOW4 BUGweb Rb9X är en sneaker för tresäsongs-användning med både RB9X (Rubber 9 Extreme) och BUGweb. Det här är vinnaren av ISPO AWARD 2016-2017.

NOW4 BUGweb RB9X är en modern och samtidigt mycket funktionell sko för livet i stan. Den här tresäsongs-sneakern har en sula med två av Icebug marknadsledande greppteknologier, RB9X och BUGweb. RB9X-gummiblandningen är världsledande i att ge fantastiskt grepp på vått underlag, något tester gjorda av Satra (internationellt testlabb) bevisar. BUGweb är en greppteknologi som består av en greppenhet som lätt placeras i det anpassade sulmönstret. BUGweb har sex karbidståldubbar och i jämförelse med andra lösa broddar blir BUGweb en integrerad del av sulan. Både snyggare och säkrare!
2007 vann Icebug ISPO AWARD för bästa innovation med just BUGweb och nu tar det svenska skomärket uppfinningen till en ny nivå.

Vardags- och fritidsskor har i allmänhet främst fokuserat på ett snyggt utseende och inte alls lika
mycket på vad de faktiskt kan användas till. Det ändrar Icebug på nu. NOW4 har en vattenavvisande överdel i mocka och läder och är självklart snygg att se på, men genom att införliva två greppteknologier i den här modellen ökar även nivån av funktionalitet dramatiskt. Det förlänger också säsongen och användningsområdet för vintersneakers!

Den största fördelen med att kombinera BUGweb och RB9X är just en ökad användbarhet, när du får en vintersneaker som kan användas genom flera årstider. Eftersom vintern heller inte alltid är just vit är tresäsongs-perspektivet väldigt viktigt. NOW4 går att använda genom höst, vinter och vår – och skorna slipper därmed bli ståendes i garderoben! För oavsett om gatorna är isiga eller blöta kommer bra grepp alltid vara uppskattat.

Utmaningen i att ta fram NOW4 BUGweb RB9X bestod till stor del av att framgångsrikt kunna kombinera de två greppteknologierna på allra bästa sätt. Icebugs designteam stod därmed inför flera utmaningar. Till exempel behövde RB9X justeras för att säkerställa gummits prestanda även vid låga temperaturer (En vanlig svårighet för gummi).
En annan uppgift var att lösa utformningen av sulans mönster, så den greppar bra när BUGweb tas av. Efter en hel del funderingar och ännu fler tester stod sedan NOW4 BUGweb RB9X på bordet. En sko som nu vunnit ISPO AWARD 2016-2017 i kategorin Outdoor, Hiking & Trekking skor.

På ett mycket bekvämt sätt möjliggör NOW4 en friskare och mer aktiv livsstil genom att erbjuda lättillgängliga verktyg som hjälper människor att få bättre grepp, överallt och när som helst.

Vill du veta mer om NOW4 BUGweb RB9X och kanske prova ett par?
Vänligen kontakta:

Marie Thomasson, PR Mananger
marie.thomasson@icebug.se

NOW på icebug.com

Icebug is a Swedish shoe brand that started to challenge the global footwear gigants back in 2001. Icebug is driven by innovation, creativity and integrity – a passion for making functional and stylish footwear.