MPS Broadband

NRK väljer MPS Broadband för ny webb-TV tjänst

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 10:29 CET

Norska NRK har valt MPS Broadband som totalleverantör för ny online-tjänst med Hollywoodfilm och NRK-program.

Avtalet innebär att MPS Broadband står för tekniken bakom den nya TV-tjänsten, vilken baseras på MPS:s Publishing Platform™. Tjänsten lanseras under första kvartalet 2007 och omfattar både nedladdningsbart och streamat innehåll bestående av NRK-producerat material och Hollywoodfilmer.

– Tillsammans med MPS Broadband kan vi bredda vår distribution och göra vårt innehåll tillgängligt genom digitala kanaler. Därmed tar vi ytterligare ett steg i utvecklingen av vår verksamhet, säger Tore Meling, Marknadschef, NRK Aktivum.

NRK är den största medieaktören på TV-marknaden i Norge med mer än 40 % marknadsandel. Genom avtalet fortsätter MPS Broadband att ta marknadsandelar på onlinemarknaden.

– NRKs webb-TV-satsning är ett bevis på att även public service-företag nu tar steget att distribuera och sälja icke egenproducerat innehåll via Internet. Att NRK väljer MPS Broadband som samarbetspartner är en bekräftelse på att vår plattform möter de höga krav på flexibilitet och tillförlitlighet som public service-företag ställer. Vi ser fram emot att leverera lösningen till NRK och att få vara med att driva deras onlinetjänster vidare, säger Mattias Sjöberg, VD MPS Broadband.

För mer information kontakta:

Tore Meling, Marknadschef, NRK Aktivum AS
E-mail: tore.meling@nrk.no

Mattias Sjöberg, VD, MPS Broadband AB
Telefon: +46 (0) 8 - 556 935 60
E-mail: mattias.sjoberg@mpsbroadband.com

Om NRK Aktivum

NRK Aktivum AS grundades 1997 som ett helägt dotterbolag till Norsk Rikskringkasting AS för att hantera NRK:s affärsmässiga verksamhet. I syfte att sprida NRK:s material till flera utvecklar och distribuerar NRK Aktivum rättigheter, produkter och tjänster baserade på varumärket NRK

NRK Aktivum tar fram videos, ljudböcker och licensprodukter från NRK:s arkiv och utvecklar, tillsammans med NRK, interaktiva tilläggstjänster i anknytning till NRKs programsändningar. Dessutom säljer NRK Aktivum sponsorplats på TV samt annonsplatser på nrk.no och text TV, samt driver NRK Opplevelser som är ett erbjudande till besökare på Marienlyst.

Om MPS Broadband

MPS Broadband, som har kontor i USA, England och Sverige, är ett privatägt företag som tillhandahåller en teknisk plattform för hantering och distribution av digitala media som TV, film och spel, via bredband. Bland MPS Broadbands kunder finns mediebolag som Kanal 5, Canal+, och Comhem; telekomboloag som Telia och Telenor samt andra företag som Stockholm Open som vill kunna nå ut till många mottagare samtidigt via digital teknik. Ytterligare information finns på www.mpsbroadband.com.