Botkyrka Buss

NTF och Botkyrka Buss inleder samarbete kring ökad trafiksäkerhet

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 17:00 CEST

Botkyrka Buss har tagit ett beslut att ständigt arbeta för att vara det trafiksäkraste bussbolaget i Sverige. Man vill också sträva efter att vara ett föredöme i branschen och en pådrivare för att trafiksäkerhetsfrågor lyfts fram och efterlevs. NTF i sin tur är en oberoende organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik.

Med dessa sammanfallande mål för ögonen har NTF och Botkyrka Buss beslutat att samarbeta kring att lyfta trafiksäkerhetsfrågor.

Under våren 2010 har NTF och Botkyrka Buss haft ett antal möten för att diskutera eventuella samarbetsformer. Bägge parter brinner för att utveckla svensk trafiksäkerhet och landade i den gemensamma övertygelsen att de kan ge dessa frågor större genomslag om de tydligare driver dem tillsammans. NTF har tidigare i hög grad levt på statliga anslag men måste nu själva finansiera sin verksamhet.

– Vi har valt att vända oss till näringslivet och bygga ut våra kontakter på fältet, säger NTF:s VD Jan Sandberg. Det kändes naturligt att inleda samtal med Botkyrka Buss som under många år arbetat hårt med trafiksäkerhetsfrågorna i företaget.

– Vi är fortfarande två parter och vi har ju samma mål, ett trafiksäkrare Sverige, menar Dennis Widmark VD på Botkyrka Buss.

– Vi tror att det är viktigt med föregångare och föredömen i branschen, fortsätter Dennis. När vi i vintras belönades med Stora Trafiksäkerhetspriset så var det inte bara en belöning för vårt arbete. Det priset satte också en press på oss som företag att fortsätta att utveckla vår trafiksäkerhetstänkande.

– Det är bra med höga krav och förväntningar, menar Widmark, det gör att vi aldrig får tappa fokus utan att alla medarbetare måste göra sitt yttersta för att infria de löften vi ger. Genom samarbetet med NTF blir Botkyrka Buss som ett ”skyltfönster” för trafiksäkerhetstänkande och det är ett ansvar vi vill ta. Det är därför det kommer finnas dekaler på bussarna både med att vi vunnit Stora Trafiksäkerhetspriset och att vi samarbetar med NTF. Deras logga är välkänd och ger en signal till omvärlden om våra gemensamma ambitioner, menar Dennis Widmark.

Två konkreta bevis på samarbetet, SHI och ökad barnsäkerhet.

– Det är ju lätt att prata och säga massa fina ord, säger Dennis Widmark. Därför vill vi snabbt och så ofta som möjligt bli konkreta och i handling visa vad samarbetet leder till.

När NTF lanserade tjänsten Svenskt Hastighets Index (SHI) var Botkyrka Buss den första prenumeranten från bussbranschen. SHI är en prenumerationstjänst som NTF erbjuder alla företag, organisationer och myndigheter med lite större fordonsflottor. Sex gånger om året genomför NTF rikstäckande hastighetsmätningar som ger prenumererande företag information om hur deras fordon uppträder i trafiken.

– När jag har informerade våra förare om att Botkyrka Buss anslutet sig till SHI hände det direkt något positivt, säger Dennis Widmark. Jag berättade att kontrollerna förekommer, men att inte ens jag själv vet när och var de sker. Det är inte godtagbart att köra för fort, menar Dennis Widmark.

– Förarna menade då att det trafikledningen då måste bli ännu bättre på är att planera uppdragen så att de kan klaras utan stress och utan att man lockas till fortkörning. Det är ett helt berättigat krav från förarna. Så bara genom att ansluta oss till SHI uppstod en positiv och utvecklande diskussion som kommer hjälpa oss att bli ännu bättre, menar Dennis och fortsätter:

– Hastigheterna samt kör- och vilotidsreglerna är två av de områden som bussbranschen måste jobba mer med när det gäller trafiksäkerheten, anser Dennis Widmark.

– Trafiksäkerhetsarbete kräver engagemang från företagsledningen om det ska bli framgångsrikt, framhåller Jan Sandberg, VD på NTF, som också betonar att arbete med trafiksäkerhet också har andra positiva effekter för företaget.

– Om man kör mjukt och håller hastighetsgränserna minskar både bränslekostnaderna och miljöpåverkan, betonar Sandberg.

Genombrott för barnsäkerhet i buss

Som första bussbolag i Sverige har nu Botkyrka Buss valt att montera in två säten som tillåter bakåtvänt åkande anpassat för barn mellan ett och fyra års ålder. Systemet är helt unikt och det enda som är EU-godkänt på marknaden idag.

Bakåtvänt åkande integrerat i nya bussar har varit lag i Norge sedan den första januari 2008 och företaget SitSafe som tillverkar systemet har utrustat 1500 bussar världen över. EU-godkännandet, som är fordonsspecifikt, delar de med Volvobussar. I Norge har stolen även ett nationellt erkännande för montering i bussar av andra märken.

– Det är väldigt roligt att branschen driver utvecklingen framåt på det här sättet, konstaterar NTF:s VD Jan Sandberg, Äntligen har vi i Sverige fått upp ögonen för barnsäkerhet även i buss. Märkligt att det tagit så lång trots att ett svenskt företag har del i EU-godkännandet. Den svenska lagstiftningen på det här området har uppenbarligen varit otillräcklig.

– Om vi på något sätt kan bidra till att även små barn får en säker bussresa är vi mer än villiga att göra vad vi kan, säger Dennis Widmark, VD Botkyrka Buss. Det är positivt att vi äntligen till en början kan erbjuda två säkra platser för de mindre barnen. Det vi nu skulle vilja se är godkända system där vi kan transportera hela dagisklasser när det är dags för utflykter och långresor.

Frågor besvaras av:

Botkyrka Buss, Dennis Widmark VD, tel 0708-707 072

NTF, Jan Sandberg VD, tel 08-705 59 01 eller 0705-80 30 00.

Botkyrka Buss har en av Sveriges modernaste bussflottor med 11 turistbussar med mobilt bredband från 3 ombord. Dessutom finns 11 servicebussar. Vi har 40 års erfarenhet och är ett fristående privatägt familjeföretag som just nu är inne på den tredje generationen i företaget. Idag arbetar ca 70 personer både hel- och deltid med den dagliga driften. Botkyrka Buss omsatte 2008 ca 37 miljoner kronor.