Rowi Wines AB

Nu är det jul igen!

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 14:49 CEST

Stjerne Bryg 8,0 %

Stierne Bryg finns på beställningslistan på systembolaget och är en given dryck på årets julbord. Stjerne Bryg bryggs på 6 olika sorters malt, som giver ölet en vacker och elegant röd nyans i det annars mörka julölen. Den har en härlig mjuk och avbalanserad sötma som passar bra både till det svenska och det danska julbordet, eller julemaden som det heter på dansk. Vi vill inte ha bittert och tungt öl till jul utan en rund och god öl som passar till det lite salta i julskinkan, sillen och Jansons frestelse. Mängden humle är relativt stor precis som det ska vara i en äkta dansk juleøl, när den bryggs traditionellt. Julstämmningen höjs ytterligare av lätt kryddning av stjärnanis och koriander. Det är ett öl med karaktär och mycket god smak. Serveras vid 10-12 grader.

Tips! Gott till Stjerne Bryg!

Herslevs Chokoladekage

Chokoladekage er måske ikke det første man tænker på at servere til Stjernebryg. Men prøv det og bliv overrasket over hvor fantastisk Stjernebryggens krydderier passer sammen med den fyldige smag af chokolade, med strejf af appelsin, i denne kage.

250 g smør smeltes ved lav varme sammen med 150 g god mørk chokolade i en gryde og køles af. Revet skal af en usprøjtet appelsin blandes i chokolademassen. Herefter piskes 4 æg med 250 g sukker til en luftig æggesnaps. 150 g hvedemel sigtes i æggesnapsen sammen med 2-3 spsk. kakao og 200 g hakkede valnødder. Vend chokolademassen forsigtigt i og hæld dejen i en smurt form på ca. 25 x 25 cm og bag midt i ovnen i ca 35 minutter ved 175°.

Skær kagen i mundrette stykker på 3x3 cm og server sammen med afkølet Stjernebryg. Det er nemt og virkelig lækkert at servere til venner, på en kold, men hyggelig december aften foran pejsen.

Rowi Wines AB erbjuder ett brett utbud av mer än 1000 olika vin-, öl- och spritsorter från hela världen.
Allt noga utvalt i nära samarbete med våra duktiga producenter och erfarna samarbetspartners. Bland annat är varje produkt testad av en expertpanel bestående av sommelierer, vinimportörer, f d anställda hos Systembolaget och restaurangmänniskor. Från vårt kontor i Båstad arbetar vi på den Skandinaviska marknaden och exporterar även till Ryssland och Indien.
Namnet, Rowi Wines, har vi tagit efter den lilla Kiwi-fågeln Rowi (Apertyx rowi) som finns i ett begränsat antal i området Okarito i Nya Zeeland. Den sällsynta fågeln lär enligt sägnerna omtänksamt värna om alla i sin omgivning. En trivsam egenskap som vi hoppas att du som kund alltid ska finna hos oss.
Välkommen till Rowi Wines!Gjertrud Flote VD