TelecomCity, Karlskrona

Nu är det klart vilka mobila lösningar som nominerats till Cut The Wire Awards 2013. Om några dagar får vi veta vilka som utsetts till årets vinnare.

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2013 06:59 CEST

Mobila betal lösningar, en trafikflödestjänst, ett kommunikationsverktyg för den med svårigheter att just kommunicera, en molnplattform och en doseringsprodukt för medicinering. Det är några av de mobila tjänster som nominerats i årets upplaga av Cut The Wire Awards, På torsdag är det klart vilka bidrag som står som vinnare.

Precis som tidigare år avslutas affärseventet Catwalk och utvecklarkonferensen DevCon i TelecomCity, Karlskrona med en prisgala där såväl kunder som produkt- och tjänsteutvecklare uppmärksammas för sina insatser inom utvecklingen av mobila lösningar. Tävlingen som startades 2006 går under det passande namnet Cut The Wire Awards.

Årets prisutdelning kommer att hållas i Karlskrona Konsthall torsdagen den 12 september. Under underhållande former avslöjas vinnarna i årets fyra kategorier - “Best Product Innovation”, “Best Service Innovation”, “Best Business Solution” och “Best Challanger”. Ian Haugland, trumslagare i
rockbandet Europé samt programledare för ”Rockklassiker, är konferencier under årets gala.

Årets jury består av:
Marianne Larsson, Teknopol/Mobile Heights Business Center
Mats Sjödin, Chefredaktör, Telekomnyheterna och TV-Nyheterna
Niclas Melin, Senior Konsult, Admelius
Jenny Strömberg, VD Inquso

Nedan listas vilka mobila tjänster som nominerats i de olika kategorierna.

För mer information:
Surfa in på http://www.telecomcity.se/catwalk-devcon/cut-the-wire-awards/

Eller kontakta TelecomCitys Verksamhetschef Michael Söderlund
0709-30 35 51, michael.soderlund@telecomcity.se

Cut The Wire Awards som arrangeras av TelecomCity Science Park i Karlskrona hålls för åttonde året i rad. Galan har utmärkt sig då den ända sedan starten har delat ut pris till ”kunder”. Ofta är det ju kunden som tar initiativet till en tjänsteutveckling och tillför resurser för att ta fram eller modifiera en tjänst och bidrar på så sätt till utvecklingenav branschen.

Exempel på företag som har vunnit i Cut The Wire Awards: Compuverde, Fujitsu, Rapparna, Nicon, HiQ, Sigma, WIP, Freck AB, Telia, Skatteverket, Asfaltbolaget, Taxi Skåne AB, Scantags AB, Combain Mobile AB, TV4, Expressen, Mobilab AB, Kuponginlösen AB, Accumulate, Interaction AB, Appcorn, City Network, G4S Security Services, Handelsbanken, iDoc24, Aura Light, Telenor, Swedbank, Finansiell ID-teknik, Räddningstjänsten i Stor-Göteborg, Göteborgs
Symfoniorkester, PayEx Credit, GB Glace, Södra, Finsk Hemtjänst, Tele2, SJ,
Sony Ericsson, Roche, Göteborg & Co, ASSA, SL, Swedbank, Sony Ericsson.

Nominerade i kategori Best Business Solution

• iZettle with iZettle Mobile payments

• WIP/SP & VI with DynApp

• SWISH with SWISH Mobile payments

Nominerade i kategori Best Product Innovation

• IKANO BANK with Skipp

• EOO Sweden with Dialog

• Accumulate with Accumulate Mobile payments

• PS Communication with Aaaatjohoooo! – Pollenrabatten

Nominerade
i kategori Best Service Innovation

• All Binary with Psys

• Contribe/Skolpennan AB with Skolpennan

• Screeninteraction with MinaSidor

• Hi-Story with Hi-Story

Nominerade i kategori Best Challanger

• Evidos with MediHand

• PingPal with PingPal

• Appcorn with Fullmäktigementometer 1.0

• Fivestarday with Livbojsjakten

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är ett affärsnätverk och en innovationsmiljö med fokus på att främja tillväxt. Framför allt inom ICT området. Företagen i nätverket har kommit att bli några av de främsta inom mobila tjänster, betal- och säkerhetslösningar och M2M (Internet of Things). Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och
utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produkt- och tjänsteföretag. I nätverket ingår också Karlskrona kommun och Blekinge Tekniska Högskola som rankas som ett av världens främsta lärosäten inom
programvaruteknik och hållbar utveckling. Innovations- och samverkansarbetet bygger till stor del på samverkan över gränserna. TelecomCity bildades 1993.