Kronan Luleå

Nu är första spadtagen tagna på Kronan!

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 08:12 CEST

Det första spadtaget är nu officiellt taget för Luleås nya stadsdel på Kronan. De som greppade spadarna var kommunalråd Niklas Nordström, tf, stadsbyggnadschef Malin Lagervall samt Magnus Granljung, divisionschef Entreprenad BDX och André Lindström, projektutvecklare OBOS Sverige AB. Tillsammans markerade de starten av etapp A på Luleås nya bostadsområde – Kronan.

– Det här är början på något stort, sade ett entusiastiskt kommunalråd Niklas Nordström då spadtaget togs.

Spadtaget föranleddes av att det under stadsbyggnadsnämndens möte under torsdagen togs igångsättningsbeslut om det nya kedjehusområdet på Kronan och därmed blev det klart att starta bygget på området. Senast det byggdes ett nytt bostadsområde var på 1970 talet, det var alltså mer än 40 år sedan sist.

Läs mer om spadtaget på Luleå Kommuns Webbplats

Läs mer om Kedjehusen på Luleå Kommuns Webbplats

Kronan är en modern och centrumnära stadsdel med stark naturprofil i ett attraktivt Luleå. Ett område med hållbara lösningar och blandade boendeformer där gammalt möter nytt, staden möter natur och friluftsliv på ett sätt som skapar trivsel och gemenskap hos människorna.