Atria

Nu är grillat ute inne!

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2006 08:54 CEST

Äntligen kommer grillsäsongen igång efter månader av saknad. Våren och sommaren är perfekta för lättsam matlagning ute. Kan det vara enklare och godare än att grilla korv i alla dess former? Lithells Prima korvar med extra mycket kött är lätta att grilla och får jämn grillyta och vacker färg. För att uppnå bästa grillresultat ska korv alltid grillas över medelstark värme. Ha inte för bråttom, utan låt alltid grillkolen få tid att uppnå jämn värme innan du börjar grilla.

Falukorv på norrländskt vis
I södra Sverige grillas mest grillkorv medan norrlänningarna föredrar att grilla tjocka skivor av falukorv. En burgare är härligt matig och passar fint att äta på stående fot vid grillen. Grilla 2-3 skivor Prima falukorv och lägg i lättrostat hamburgerbröd eller helt enkelt mellan två skivor lantbröd. Sallad på grovriven morot, finstrimlat äpple och lite lättmajonnäs smaksatt med fransk senap och hackad syltlök är riktigt gott ovanpå korvskivorna.

Prima skinnfri grillkorv får extra smak av bacon som rullas runt korven och grillas över medelstark värme. Bjud dem i baguette med finstrimlad isbergssallat och en röra på kesella, hackade soltorkade tomater och gröna oliver.

En snabb och uppskattad middagsrätt blir säkert Prima grillkorv med skinn med dessa tillbehör: Halvera tomater och strö över rosmarin, gärna färsk, skär squash och kokta bakpotatisar i tjocka skivor. Pensla dem med lite grillolja. Grilla korv och tillbehör över medelstark värme. Gott till är pestokryddad keso.

Kungligt gott på spett
Trä upp små tomater, bitar av färsk sparris och tunna skivor salami på blötlagda träspett, varvat med Prima prinskorv. Skärs ett kryss i ändarna öppnar sig korvarna under grillningen och spetten ser spännande ut. Gott till är en sallad av pasta eller färskpotatis med mycket hackad ruccola och basilika.

Testa även det bifogade receptet på Grillad korv med ciabatta och vitkålssallad, som tagits fram av kocklandslaget.

Produktchef Per Jonsson, Atria Lithells, tel. 019-30 03 24, mob. 070-561 71 19.

Ladda ner högupplösta bilder på Lithells nya Prima-sortiment och på receptet Grillad korv med ciabatta och vitkålsallad på www.bildwebb.com/lithells

Om Atria Lithells AB
Atria Lithells AB utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade kött- och charkprodukter samt måltidslösningar för konsumenter på den svenska marknaden. 2007 firar företaget sitt hundraårsjubileum. Atria Lithells AB ägs av Lithells AB, som i sin tur ägs av finska Atria Oy, som är Finlands största företag inom köttbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Lithells AB omsätter ca 1,7 miljarder kronor och har 970 anställda. Företaget har tillverkningsanläggningar i Sköllersta (utanför Örebro), Malmö och Årsta. Mer info finns på www.lithells.se.