Svenska Orienteringsförbundet

Nu är Halden bäst även över 25 sträckor

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2004 19:00 CEST

Det har blivit svensk seger vid de tre senaste 25-mannatävlingarna. Samtliga gånger har Niclas Jonasson avgjort på sista sträckan. I år, vid Rudan, bröts båda de sviterna men en annan svensk kom att spela huvudrollen i avgörandet. Emil Wingstedt såg till att Halden kunde ta sin första seger i 25-manna.

Halden SK från Norge har varit de stora dominanterna, inte minst på herrsidan, på de stora kavlarna det senaste decenniet. För att bevisa att det även finns en stor bredd i klubben har man de senaste åren satsat hårt på höstklassikern 25-manna. Vid årets upplaga utanför Haninge gav den satsningen resultat.

Halden satte sin prägel på tävlingen från start. Ledning efter första, andra och tredje sträckan och det låg i luften att något var på gång. Under en period fick man släppa ifrån sig ledningen till Kalevan Rasti från Finland och när de gemensamma sträckorna gick ihop, till den 23:e sträckan, var det just Kalevan Rasti och Halden det kom att handla om. Bland svensklagen var det favoriterna Södertälje-Nykvarn, Hakarpspojkarna, Stora Tuna och Tisaren som var bäst med, men hela tiden steget bakom de utländska lagen. Södertälje var på väg uppåt efter en riktig djupdykning på den femte sträckan, långa seniorsträckan, men kom aldrig ända fram.
- Det blev lite för många misstag idag. Jag visste att det inte fanns någon chans att ta tredje raka segern med Södertälje då jag gick ut, säger Niclas Jonasson som förde sitt lag i mål som femma, och bästa svenska lag.

Duellen om segern mellan Halden och Kalevan Rasti blev högdramatisk. Emil Wingstedt mot Thierry Gueorgiou, en repris av sistasträckan på Jukola tidigare i år. Precis som då var det nu Wingstedt som höll i taktpinnen under stora delar av loppet. Fransmannen sladdade emellanåt och var som mest 45 sekunder. Med bara tre kontroller var var de båda tillsammans igen efter en groda av svensken och alla väntade sig en spurtduell.
Så blev det inte. Nu var det Gueorgious tur att göra ett misstag och Emil Wingstedt fick en liten men väldigt värdefull lucka in mot upploppet. Det räckte för att hålla undan och Halden kunde alltså ta sin första 25-mannaseger.
- Jag var nog lite starkare fysiskt idag. Jag har tränat på bra efter VM för att vara i bäst form till världscupavslutningen, säger Wingstedt som var imponerad av sina lagkompisar.
- Det är riktigt roligt att vi kan vinna när vi satsar på att ta med många ungdomar i laget. De har gjort det jättebra, berömmer Emil.

Fullständiga resultat och mer information om tävlingen på www.25manna.nu