Mongara AB

Nu är refos barnkollektion på Kungsholmen också!

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2013 09:10 CET

Vi vet sedan länge att små barn är känsliga för giftrester direkt mot huden. Därför är vi stolta över att ta fram en barnkollektion som är remakad, återbrukad, av kläder som har blivit tvättade många gånger. Det är snygga, lekvänliga och giftfria kläder i storlek 62-110. De säljs i butiken Coola Tanten på Vikingagatan 9. En butik som ägs och drivs av mor och dotter, Eva Fröberg och Sanna Fröberg-Fréden. Liselotte Norén och Eva träffades då båda är entreprenörer sedan många är och även ambassadörer för kvinnors företagande. Förutom barnkläderna så har vi tillsammans utvecklat ett eget kretslopp med återbruk av material från Evas tidigare verksamhet som refo tar hand om, gör nya saker av och som sedan till del säljs hos Coola Tanten, säger Liselotte Norén.

Så här startade tanken på barnkollektionen

Lite kaffe, choklad och ett ritblock blev starten till att göra en egen kollektion av remakade barnkläder. Dvs kläder som refo har samlat in och som får ett nytt liv som något helt annat. Som mormor är jag hela tiden på jakt efter snygga, slitstarka och giftfria kläder. Och kan jag dessutom stödja personer i ett utanförskap med att få praktik och utbildning kändes det som en sak helt klart värd att prova.

Så här tänkte vi där i soffan, Lotta Rantil och jag:

§  Det ska vara snygga, färgrika och tuffa kläder som går att leka i. Inget som sitter åt eller stramar och på byxorna ska det ofta finnas förstärkta knän. För som Lotta sa, det finns inget tråkigare än att laga trasiga knän.

§  Eftersom det är remakade kläder, dvs kläder som vi har samlat in för att ge nytt liv, så är det ett miljövänligt val. Dels är det återbrukat material som vi gjort något nytt och snyggt av, och dels är det giftfritt eftersom det består av kläder som redan har tvättas flera gånger. Ett bra val för ditt barn att ha närmast huden.

§  Det är kläder som tillverkas lokalt och därigenom skapar nya jobb och utbildningstillfällen i det kretslopp som www.refo.nu har tagit fram.

Våra remakare Lotta Rantil och Erica Larsson har designat och sytt upp dem. Dom är själva mammor och har gjort kläder som dom själva vill låta sina barn leka i.

Ett refoplagg är så mycket mer än ett miljömedvetet val, det är en del i att utveckla arbetsmarknaden. Vi förenklar lokalt återbruk av kläder och ger ett värde tillbaka till alla som bidrar. Samtidigt skapar vi tillväxt genom att ge utbildning, nätverk och ingångar till arbetsmarknaden genom oss OCH vi ger en enkel väg för alla att engagera sig i att göra något så att världen blir lite bättre. www.refo.nu

Mongara har bidragit till förändring och verksamhets- utveckling av företag och organisationer i snart 20 år. För en del kunder är det vi som genomför utbildning inom ledarskap, kommunikation och affärsutveckling. För andra frigör vi förbättringsmöjligheterna genom att arbeta med utvecklings och innovationsprocesserna hos dem. Alltid med mod och kraft som ger dig konkreta resultat!