Svenska Kocklandslaget

Nu bildas Sveriges Juniorkocklandslag - Ulrika Brydling utsedd lagledare

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 13:29 CET

Vart fjärde år söks talangfulla och målmedvetna kockar och konditorer som är intresserade av att vara med i Svenska Juniorkocklandslaget och träna jämsides med det framgångsrika Seniorlaget. Målsättningen för juniorerna är att tävla i OS som är den största och viktigaste lagtävlingen i gastronomi.

Ulrika Brydling har av Svenska Kockars Förening utsetts att leda juniorerna för träning och tävlande fram till Kock-OS 2008. Ulrika är 35 år, kock och har tävlingserfarenhet som Lagkapten för det kvinnliga regionallaget Team Milko. Tillsammans med systern Carina, medlem i Svenska Kocklandslaget, driver hon i dag resturangen Marmite i Åre.

Syftet med Juniorkocklandslaget är att stimulera unga kockar och konditorer att utvecklas i yrket och testa sina kunskaper mot de bästa i världen. Krister Dahl, lagledare för Seniorlaget och Ulrika Brydling kommer under våren att ta ut medlemmarna baserat på ansökningar där åldersgränsen är max 23 år fyllda tävlingsåret 2008.

– Min första kontakt med kocklandslaget var 1994 då jag fick åka med och laga personalmat till de ”stora” kockarna under World Cup, berättar Krister Dahl som själv startade sin karriär i Juniorlaget.

– Detta är ett fantastiskt karriärsteg då man som junior får chans att lära sig av de bästa inom branschen, säger Ulrika Brydling.

Följ laget framöver via hemsidan www.kocklandslaget.se

För mer information kontakta:
Evert Bränd, Projektledare Kocklandslaget, på 0708-38 48 65 eller e-mail evert.brand@kocklandslaget.se

Om Svenska Kocklandslaget
Med två OS-guld i rad har Svenska Kocklandslaget gjort det svenska köket känt världen över. Grunden till framgången ligger i de svenska råvarorna. Nu är siktet inställt på OS i Erfurt 2008. Svenska Kocklandslaget består av 14 medlemmar, nio kockar och fem konditorer, och leds av lagledaren Krister Dahl. Läs mer om Kocklandslaget på www.kocklandslaget.se.