Regionförbundet Örebro

Nu bjuds idrottande barn och unga in till tävlingen Klimatmatchen 2013

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 13:40 CEST

Nu går inbjudan till Klimatmatchen 2013 ut till alla idrottande barn och ungdomar mellan 10-16 år i Örebroregionen. Klimatmatchen är en tävling där lag och träningsgrupper ska tävla i att ta sig så miljövänligt som möjligt till träning och tävling genom att cykla, gå eller åka kollektivt. I prispotten ligger 30 000 kronor till lagkassan.

Tävlingsperioden är 2-29 september i år. Tävlingen är nationell och kommer förutom i Örebroregionen även genomföras i Skåne, Östergötland och Oskarshamns kommun.

Det lag nationellt som förbättrar sitt resande mest nationellt vinner 10 000 kronor. Det lag som förbättrar sitt resande mest regionalt i Örebroregionen vinner 10 000 kronor. Alla lag som deltar kan även vara med och tävla om Stora Klimatmatchenpriset på 10 000 kronor genom att skriva sitt bästa tips om hur man reser klimatsmart till och från träning och tävling.

Dessutom finns en del kommunala priser att tävla om. Till exempel kan föreningar i Kumla kommun vinna inträde till Djupadalsbadet för hela laget.

Bakom tävlingen står Energikontoret Regionförbundet Örebro i samarbete med Örebro Läns Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna Örebro. Finansieringen kommer från Energimyndigheten.

- Klimatmatchen  arrangeras för att inspirera barn och unga och deras föräldrar att prova på nya sätt att resa till sina idrottsaktiviteter, säger Katarina Bååth, projektledare på Energikontoret Regionförbundet Örebro.

-Idrotten har ett stort resande som ofta går med bil. Att byta bil mot till exempel cykel är bra för miljön, föräldrarnas ekonomi, folkhälsa och trafiksäkerheten kring anläggningarna, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef Örebro Läns Idrottsförbund.

Mer information finns på www.klimatmatchen.se där lag och träningsgrupper även kan anmäla sig till tävlingen. Bifogar tävlingens logotype som också finns som högupplöst variant vid förfrågan.

Katarina Bååth, projektledare, Energikontoret Regionförbundet Örebro
E-post: katarina.baath@regionorebro.se

Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef Örebro Läns Idrottsförbund
E-post: charlotta.stenhem@olif.se
Telefon 070-520 55 21

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.