Regionförbundet Örebro

Nu bjuds regionens barn och unga in till Klimatmatchen 2014

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 09:08 CEST

I dagarna går inbjudan till Klimatmatchen 2014 ut till alla föreningsaktiva barn och ungdomar mellan 10-16 år i Örebroregionens 12 kommuner. Nytt för i år är att det inte bara är idrottande barn och ungdomar som kan delta utan även de som är aktiva i annan föreningsverksamhet till exempel i en scoutgrupp eller i en ungdomsorkester.

Klimatmatchen är en tävling som går ut på att man som lag ska samla så många resepoäng som möjligt under september månad genom att cykla, gå, samåka eller åka kollektivt till sina fritidsaktiviteter. Målet är att inspirera barn och unga, deras föräldrar och ledare till ett klimatsmartare fritidsresande.

Lagen tävlar mot andra lag från hela landet samt i en regional klass mot varandra i regionen. Lag från Karlskoga kommun, Kumla kommun och Örebro kommun kommer dessutom att tävla om priser i sina respektive hemkommuner eftersom dessa kommuner har gått in i tävlingen som lokala prisvärdar. I tävlingen ingår också en fototävling.

- När Klimatmatchen genomfördes förra året deltog 2 000 idrottande barn och unga och deras ledare från 99 lag och 23 kommuner över hela landet i tävlingen, säger Katarina Bååth, utvecklingsledare på Energikontoret Regionförbundet Örebro. I utvärderingen från förra året svarade 93 procent att de ville vara med i tävlingen igen. Därför är det kul att vi kan arrangera Klimatmatchen ytterligare ett år.

Resetävlingen nationellt

• 1:a pris - 5 000 kronor till lagkassan
  • 2:a pris - 3 000 kronor till lagkassan
  • 3:e pris - 2 000 kronor till lagkassan

Fototävlingen nationellt

• 1:a-3:e-pris – 1 000 kronor till lagkassan

Resetävlingen Regionförbundet Örebros pris

• 1:a pris - 3 000 kronor till lagkassan
  • 2:a pris - 2 000 kronor till lagkassan
  • 3:e pris - 1 000 kronor till lagkassan

Resetävlingen Kumla kommuns pris

• 1:a pris - inträde på Djupadalsbadet för hela laget

Resetävlingen Karlskoga kommuns pris

• 1:a pris - inträde på Boda Borg för hela laget

Resetävlingen Örebro kommuns pris

• 1:a pris - 3 000 kronor till lagkassan
  • 2:a pris - 2 000 kronor till lagkassan
  • 3:e pris - 1 000 kronor till lagkassan

Sista dag att anmäla sig till tävlingen är 18 augusti. Tävlingsperioden är 1-30 september. Att vara med är helt kostnadsfritt.

Klimatmatchen förra året
I utvärderingen efter förra årets tävling svarade 74 procent av deltagarna att Klimatmatchen hade ökat deras kunskap om hur man reser klimatsmart till idrotten och 78 procent ansåg att de hade blivit inspirerade att öka sitt klimatsmarta resande. Hela 84 procent angav att de skulle fortsätta att cykla och gå till idrotten även efter tävlingen.

Arrangörer
Klimatmatchen 2014 arrangeras av Energikontoren Sverige genom projektet Europeiska trafikantveckan 2014. Nationell projektledare är Energikontoret Regionförbundet. Finansieringen kommer främst från Energimyndigheten.

I Örebroregionen arrangeras Klimatmatchen av Energikontoret Regionförbundet Örebro och SISU Idrottsutbildarna Örebro. Karlskoga kommun, Kumla kommun och Örebro kommun är med som lokala prisvärdar.

Mer information
Anmälan och mer information finns på www.klimatmatchen.se eller www.facebook.com/klimatmatchen

Katarina Bååth, utvecklingsledare Energikontoret Regionförbundet Örebro
E-post: katarina.baath@regionorebro.se

Susanne Gustavsson, konsulent SISU Idrottsutbildarna Örebro
E-post susanne.gustavsson@sisuorebro.t.se

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.