Valio Sverige AB

Nu blir det andra bullar med laktosfritt smör

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 14:25 CET

Valio utökar sitt laktosfria sortiment ytterligare och introducerar ett riktigt laktosfritt smör. Valios laktosfria smör är tillverkat av särskilt utvald laktosfri grädde för att ge den finaste smörsmaken. Smöret kan användas till bakning och matlagning men även som smör på smörgåsen. Detta till lycka för alla med mjölkmage.

Med Valios laktosfria smör kan även de som är laktosintoleranta och lider av mjölkmage njuta av hembakade bullar och bröd eller av ett lättsaltat smör på smörgåsen. Om man inte tål mjölksocker (laktos), kan magen bli spänd, uppblåst och full med gaser så kallad mjölkmage. Valios laktosfria smör smakar precis likadant som smör med normal laktoshalt.

Smöret har en fetthalt på 80 procent och är lättsaltat (0,9%). Förpackningen rymmer 200 gram och kostar ca 17 kr. Den finns i hela landet i välsorterade dagligvarubutiker från vecka 45.

Smöret är fritt från laktos men innehåller mjölkprotein och lämpar sig därför inte för dem som är mjölkproteinallergiker.

Andra laktosfria produkter i Valios sortiment är Laktosfri Minimjölk 0,1 procent fetthalt, 1 liter, Laktosfri gräddfil naturell 10 procent fetthalt, 200 g, Laktosfri cottage cheese, 2 procent fetthalt, 200 gram, Laktosfri fil naturell, 3,5 procent fetthalt, 200 gram, Laktosfri fruktyoghurt i 4-pack, 0,4 procent fetthalt, 4 x 125g . Finns i två olika smaker hallon/blåbär och sommarbär, Laktosfri Mellanmjölk 1,5 procent fetthalt, 1 liter. Laktosfri Matgrädde, 15 procent fetthalt, 2 dl. Laktosfri Vispgrädde, 38 procent fetthalt, 2 dl. Valio har också ett brett sortiment av HYLA märkta produkter (Valios varumärke för laktosreducerade produkter).

För ytterligare information och svar på frågor, kontakta:

Maria Klintberg, produktchef, Valio Sverige AB, tel. 08-725 51 50
Lena Lundvall, marknadschef, Valio Sverige AB, tel. 08-725 51 50