CityPolarna.se

Nu blir Kristianstad lite mer socialt!

Pressmeddelande   •  Feb 17, 2011 10:22 CET

Alla behöver någon gång göra något annat ihop med andra människor. Det är filosofin bakom det nya fenomenet inom sociala media, aktivitetsforum, som nu har kommit till Kristianstad. På ett aktivitetsforum tillbringar man så lite tid som möjligt framför datorn, och loggar istället ut för att umgås med andra människor över olika former av fritidsaktiviteter.

På det icke-kommersiella aktivitetsforumet CityPolarna har över 13500 aktiviteter anordnats av sajtens medlemmar runt om i landet. Hittills har det mest varit storstadsregionerna som "loggat ut och hängt med", men nu börjar fenoment spridas även till andra städer.

I Kristianstad har aktiviteterna precis kommit igång, och bland medlemmarna märks många nyinflyttade. -"Om man just flyttat till en ny ort är det oftast svårt att som vuxen hitta nya vänner", säger Christian Altenius, grundare av CityPolarna, och menar att de saknats en kanal för att hitta ny vänskap.

-"Sverige har översvämmats av dejtingsajter, men om du har velat träffa kompisar har det inte direkt funnits ett alternativ. På ett aktivitetsforum är det därför det sociala umgänget som står i fokus, utan att det ska behöva finnas några baktankar med det", säger Christian Alternius.

Därför blir Kristianstad nu lite mer socialt. Närhelst man känner för att hitta på något kul ihop med andra människor är det bara att titta in i sajtens kalender. Här lägger medlemmarna själva upp aktiviteterna, och sedan är det fritt fram för andra att hänga på.

-"Aktiviteterna kan handla om allt från en enkel fika till att göra en utflykt ihop. Oftast är det de vardagsnära enklare aktiviteterna som blir roligast, det som sker spontant", säger Christian Altenius.

På lördag den 19:e februari blir det en minst sagt god aktivitet i Kristianstad. Då vankas det scones på Tea Pot på Västra Storgatan. Man hoppas då på att samla många nya och gamla Kristianstadsbor till aktiviteten som går av stapeln mellan kl 13-15.

Att CityPolarna ska ta fart i Kristianstad är man helt övertygad om. -"Det är en lagom stor stad med mycket inflyttning, då finns det alltid ett behov av att hitta nya vänner. Och även de som bott här lång tid behöver någon gång inbland hitta andra människor att göra något nytt ihop med", avslutar Christian Altenius.

Kontakt: Christian Altenius, 0709-850466, www.citypolarna.se

Välkommen till CityPolarna - sajten som vill att du tillbringar så lite tid vid datorn som möjligt, för att logga ut och hänga med på olika former av aktiviteter ihop med andra.

CityPolarnas medlemmar har sedan starten 2006 arrangerat över 13500 aktiviteter för varandra, från Trelleborg i söder till Luleå i norr.

CityPolarna belönades med Relationspriset 2009, för sina handlingar och föredömliga insatser för att främja goda relationer människor emellan.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom