Exportrådet

Nu börjar Swedish Style in Tokyo 2003

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2003 11:19 CEST

På onsdag den 8 oktober drar Swedish Style in Tokyo 2003 igång. Arrangemanget pågår till och med den 18 oktober och kommer att belysa svensk kultur på ett mångfasetterat sätt. Temat för årets upplaga av Swedish Style är "Swedish Style - the art of living".

Under Swedish Style in Tokyo 2003 visar en rad svenska designers, konstnärer, artister och producenter upp sig i samband med en mängd evenemang runt om i Tokyo. Totalt kommer cirka 100 deltagare att medverka i ett 60-tal arrangemang på 40 platser runt om i Tokyo. Swedish Style bygger på ett samarbete med lokala japanska partners och samverkan med de stora evenemangen Tokyo Designers Week och Tokyo Designers Block, som pågår under perioden.

Orientering är ett av de få svenska ord som finns i det japanska språket och alla arrangemang under Swedish Style kommer att ingå i den så kallade "Swedish Style City Orienteringen". Orienteringsinspirerade kartor av Tokyo kommer att delas ut som program och ger besökarna en överblick över samtliga Swedish Style-arrangemang.

På Svenska ambassaden, navet i Swedish Style och skådeplatsen för många av aktiviteterna, kommer den unga designgruppen defyra omvandla utställningshallen till en "designskärgård", komplett med ett skärgårdscafé.

"Swedish Creative Space"-utställningen täcker över 500 kvadratmeter på 39: e våningen i nya Mori Tower i Roppongi Hills i Tokyo. Temat blir moderna svenska arbetsplatser och offentliga miljöer. Utställningen består av två delar, den ena är en uppvisning av ett svenskt pågående kontorsprojekt med ombyggnad av OM HEX kontor i Stockholm och den andra delen är en samlingsutställning med många av de främsta svenska designproducenterna

Under parollen "Swedish Music Revival" presenteras svensk musik från pop, rock, hip-hop och lounge till jazz och nyckelharpa. Robert Wells, The Soundtracks of Our Lives, Melody Club, Caesar's, Whyte Seeds, Peter Puma på nyckelharpa och en mängd klassiska konserter kommer att äga rum runt hela Tokyo. Interaktiv konst, grafisk design och en filmfestival ingår också som delar i evenemangsmixen.

Mer information om evenemangen finns på www.swedishstyle.net

Bakgrund:
Swedish Style i Tokyo initierades 1999 av Ewa Kumlin, gift med den dåvarande svenska ambassadören. Eventet har sedan genomförts 2001 och 2002 och sker nu för fjärde gången. Syftet med Swedish Style är att presentera svensk livsstil och kultur för den japanska publiken och samtidigt vara en plattform för de olika aktörernas satsningar i Japan. Förra året deltog 40 svenska designers, artister och företag i 35 evenemang under 11 dagar på 20 platser runt om i Tokyo. Arrangemang genomfördes inom områden som design, ergonomisk design, musik, mat, video, film och konst.

För ytterligare information kontakta:
Mattias Bergman, handelssekreterare Exportrådet i Japan, tel: +81 3 5562 5000 Kenneth Hagås, projektledare Swedish Style 2003, tel: +81 90 8806 8546 mailto:kenneth.hagas@swedishtrade.se
Iréne Enström, Japanansvarig Exportrådet i Stockholm, tel: +81 90 90 46 50 95
Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel: 08-783 8546, 0708-81 869393

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/pressinformation.