AFA Försäkring

Nu drar uttagningen till Yrkeslandslaget igång

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 09:00 CEST

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset för, och rekryteringen till, yrkesutbildningar. Årets Yrkes-SM går av stapeln i Umeå den 14-16 maj. Vinnarna blir en del av Yrkeslandslaget som tävlar i EM. AFA Försäkring är Yrkeslandslagets första arbetsmiljösponsor.

AFA Försäkring arbetar för att skapa större trygghet för människor i arbetslivet. Som ett led i
det förebyggande arbetet är AFA Försäkring arbetsmiljösponsor för Yrkeslandslaget. Stödet omfattar 1,5 miljoner kronor om året i fyra år. AFA Försäkring finns även på plats, med egen monter under Yrkes-SM.

Yrkeslandslaget är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten. Genom
samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning.

I Yrkes-SM, som arrangerats vartannat år sedan 2004, deltar hundratals ungdomar. Vinnarna i respektive yrkeskategori blir en del av Yrkeslandslaget, som tävlar i EM i Lille i oktober samt i VM i Sao Paulo 2015.

Utöver tävlingarna genomförs en rad konferenser och seminarier. Besökande ungdomar
erbjuds guidning av studenter från Studie- och yrkesvalsprogrammet vid Umeå universitet.

För mer information om Yrkeslandslaget – www.yrkeslandslaget.se

AFA Försäkrings kommunikationsdirektör Johan Ljungqvist om samarbetet:

Mer information

Rolf Eriksson, presschef AFA Försäkring, 0708-939577, rolf.eriksson@afaforsakring.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 600 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se