Destination Skellefteå

Nu drar vi igång!

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 07:38 CET

Destination Skellefteå arbetar med tre individuella affärsområden: privatturism, mötesturism och handel - alla är de beroende av varandra och tillsammans ger de oss i Skellefteå goda möjligheter för tillväxt.

Den 12 februari är det Destinationsdagen. Under en förmiddag samlar vi branschen på Scandic Skellefteå och tar hjälp av några av Turismsveriges främsta för att knyta ihop trådarna.

Föreläsare

Erik Sandemo, regionchef, Svensk Handel
Som regionchef i Svensk Handel har Erik Sandemo skaffat sig ovärderlig erfarenhet av hur handeln på bästa sätt kan utvecklas. Erik kommer att ge oss en bild av hur viktig handeln är för en destinations utveckling och hur besöksnäringen kan bidra till ökad handel.

Annika Fredriksson, VD Swedish Lapland
Har under lång tid jobbat med besöksnäringsfrågor ur både ett strategiskt och ett kommunikativt perspektiv. I sin nya roll som VD för turistorganisationen Swedish Lapland har hon goda förutsättningar att tillsammans med destinationerna ta besöksnäringen i regionen till nästa nivå. Annika kommer dels att ge oss en inblick i hur vi på bästa sätt vårdar vår stora besöksgrupp från Nordnorge och dels att visa hur vi tillsammans i Swedish Lapland kan nå ut på internationell marknad.

Cornelia och Rüdiger Lohf, Best of Scandinavia
Rüdiger är delägare och General Manager för Best of Scandinavia Incoming sedan starten 1998, Cornelia är ansvarig för produktutveckling och driver dessutom sitt eget konsultföretag för turismföretag. De arbetar främst mot tyskspråkiga länder och representerar bl a Tysklands näst största researrangör Der Tour. Cornelia och Rüdiger besitter en ovärderlig kunskap av vad utländska gäster söker i vår del av världen och vad som krävs för att vi ska attrahera dessa målgrupper.

Ulla Conti, Resia
Ulla Conti är projektledare för Resias nationella satsning för att få fler personer att våga vara konferensvärd i sin egen stad. Ulla är expert på kongresser och har i uppdrag att utveckla detta affärsområde inom Resiakoncernen. Ett antal svenska städer har valts ut och nu står Skellefteå på tur. Vad gör Skellefteå intressant och vilka förutsättningar har vi?

Björn Masuhr
Björn Masuhr har hjälpt flera kommuner och städer med uppdraget att skapa utveckling och tillväxt samt att locka talanger med fler möten som en katalysator för den egna staden. Få personer är så insatta i både hårda och mjuka värden som effekter av mötessatsningar. Hur ser han på Skellefteås möjligheter?

Björn Arvidsson, partner, Razormind AB
Expert på analys- och infrastrukturarbete inom besöksnäringen. Med sin långa erfarenhet av utveckling av moderna destinationsorganisationer och en bakgrund i flygbranschen är Björn väl lämpad att ge oss en insikt om detta. Björn kommer också att vara vår moderator och leda oss genom förmiddagen.