Kodcentrum

Nu får barn i Malmö lära sig koda

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 09:01 CET

Den 29 februari är det premiär för Kodcentrums första kodstuga i Malmö för barn och unga mellan 9 och 13 år. Intresset för att delta har varit stort och vi har ett spännande samarbete med Stadsbiblioteket som står värd med sina lokaler. Kodcentrum är en ideell förening som helt gratis erbjuder barn och unga mellan 9-13 år en introduktion till programmering och digitalt skapande - ett av framtidens viktigaste arbetsverktyg.

VÄLKOMMEN TILL FÖRSTA TILLFÄLLET!

Datum: Måndag 29 februari
Tid: 17.00 – 18.00
Plats:
Malmö Stadsbibliotek, Kung Oscars väg 11

På plats finns det möjlighet att träffa både deltagande barn och unga, volontärer och en representant från Kodcentrum.

KONTAKT:
Emelie Dahlström, Generalsekreterare
emelie@kodcentrum.se

På plats i kodstugan:
Tor Moström, ordförande Kodcentrum

Om kodstugan
Här möts barn och unga mellan 9 och 13 år för att de har en sak gemensamt – en nyfikenhet för programmering och digitalt skapande. De kommer på sin fritid, en timme varje vecka. I kodstugan möts de av en annan grupp deltagare som också delar intresset för programmering, de yrkesverksamma och studerande volontärer som ideellt bidrar med sin tid och erfarenhet av programmering.

Volontärerna i kodstugan fungerar som förebilder – de breddar bilden av vem som kan jobba med, och vad som är möjligt att skapa med, programmeringskunskaper. Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund, kön etc.

- Jag brinner för utveckling och att lösa problem. Med Kodcentrum och deras kodstuga får jag möjlighet att lära ut min passion till nästa generations utvecklare. Att bli volontär var för mig en självklarhet, säger David Wiking systemutvecklare på IT-konsultföretaget One Agency som är ett av Kodcentrums stödföretag.

Det är helt gratis att delta i kodstugan som pågår under en termin, och tröskeln till att komma igång ska vara så låg som möjligt. Barnen introduceras till Scratch, ett pedagogiskt och visuellt programmeringsspråk utvecklat av MIT Media Lab och anpassat för att på ett utforskande sätt lära ut grunderna till programmering. I kodstugan uppmuntras barnens egen kreativitet och problemlösande förmåga. Tillsammans kommer de att skapa spel, animationer och enkla program.

Varför kodstugor?
År 2020 kommer Europa behöva närmare en miljon utbildade inom IT-sektorn, enligt EU-kommissionen. Redan idag är det svårt för svenska IT-företag att rekrytera personal med rätt kompetens. Trots det har utbildningarna svårt att fylla sina platser, eftersom studenterna saknar gymnasiekunskap i programmering.

Kodcentrum vill nå ut till nya målgrupper för att bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT, programmering och digitalt skapande. Förutom arbetstillfällen ser vi en framtid där digital kompetens är en förutsättning för att ta kunna del av viktiga samhällsfunktioner och demokratiska rättigheter.

- Genom att bygga upp nätverk av volontärer och gratis kodstugor över hela landet, vill vi ge alla barn en chans att komma igång med programmering och digitalt skapande. Verksamheten vänder sig till barn utan förkunskaper och man behöver inte ha med sig en egen dator, säger Emelie Dahlström, Generalsekreterare på Kodcentrum.

Om Kodcentrum
Kodcentrum grundades 2014 och startade då med en kodstuga i Stockholm. Idag finns 10 kodstugor runt om i landet där totalt ca 200 barn och unga samt närmare hundra volontärer deltar varje vecka. Tillsammans med våra partners genomför vi barnhack där företagen står värd för en dag om programmering. På vår plattform Kodboken.se finns inspiration och Kodcentrums pedagogiska material helt gratis för den som vill komma igång med programmering. Kodcentrum har just påbörjat ett projekt för att utveckla stöd för pedagoger som vill komma igång med programmering i skolan. Vi finns i Göteborg, Malmö, Skellefteå, Stockholm (innerstad, Sundbyberg, Tensta), Umeå, Uppsala och Örebro. Kodcentrums huvudsponsorer är Informator, Microsoft och Spotify.