Hilding Anders Sweden

Nu finns äntligen den miljöanpassade sängen!

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 10:45 CET

– Med ett gott miljösamvete sover man lite skönare, intygar Peter Palmqvist som är marknadschef på Hilding Anders Sverige.

Företaget Hilding Anders har, som ett led i sin ambition att tillverka så miljöanpassade sängar som möjligt, gjort omfattande konsumentundersökningar för att ta reda på hur en sängköpare tänker och värderar olika miljöalternativ.

– Vi lät konsumenterna värdera olika idéer, som att produkterna är gjorda av återvunnet material eller att de är gjorda av förnyelsebara material kombinerat med olika mer eller mindre kända konsumentmärkningar, säger Peter Palmqvist. Resultatet var tydligt, hela 74 % föredrog att produkterna, i det här fallet Hilding sängar, hade stor andel förnyelsebara material och att trovärdigheten i Svanenmärkningen är oerhörd stark. Det framkom också att man inte var beredd att avstå kvalitet eller funktion när man väljer ett miljövänligare alternativ. Kraven på funktion är lika höga.

Kvinnor mest miljövänliga

Enligt samma undersökning är 8 av 10 svenska konsumenter positiva till nya miljövänliga alternativ och intresserade av miljöfrågor, men endast om funktionen är minst lika bra som tidigare.

Att kvinnor har störst intresse av miljöfrågor och att välja miljövänliga alternativ har visats av olika undersökningar och även i våra undersökningar kan vi se samma tendenser, säger Peter Palmqvist.

Mer miljö – lika bekväm

Undersökningarna som gjordes under 2009 har legat till grund för utvecklingen av en miljöprofilerad säng, Hilding Family Green, som till 51 % är tillverkad av förnyelsebara material som trä, bambu, viskos och vegetabilisk olja samt en bäddmadrass, Green, där tyget till 58 % är gjort av bambu och till en stor del av återvunnen polyester. Sängen och bäddmadrassen kommer ut till Sveriges sängaffärer under våren 2010.

Början på en större förändring mot ännu mer miljövänliga produkter

– Vår ambition var har varit att göra vad vi kan just nu, även om man inte kan lösa alla frågor på en gång, säger Peter Palmqvist. Nu har vi lärt oss väldigt mycket om vad som är möjligt att göra med bibehållen funktion. Denna kunskap kommer naturligtvis att påverka utvecklingen av hela vårt sortiment. En effekt är att alla bäddmadrasser, resår-, och kontinentalsängar under Hilding-varumärket nu blivit Svanenmärkta.

Peter Palmqvist tel. 0703 711040, Mail: peter.palmqvist@hildinganders.se

Bilder finns att ladda ner på www.hilding.nu - Hilding - Pressbilder

Om Hilding Anders Sverige

Hilding Anders Sverige är en del inom Hilding Anders International AB som är Europas största sängtillverkare. Företaget startades för drygt 70 år sedan och sängar under varumärket Hilding tillverkas fortfarande med stor hantverksskicklighet i Sveriges numera största sängfabrik som ligger i Hästveda, Skåne, i samma trakter som grundaren Hilding Andersson en gång startade sin sängtillverkning.