Ofwerman Imports

Nu finns Crazy Tropez Rosé att köpa i 5 Systembolagsbutiker

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 13:34 CEST

De första pallarna med rosévin tog vi in i Sverige på hösten 2009, efter rundresan i Provence som ledde till val av Domaine Tropez som vingårdsproducent. Vi visste redan att det inte skulle vara lätt att få in produkterna på Systembolaget, eftersom alla inköp styrs via centrala offertförfrågningar. Men varje år har vi ändå letat efter en förfrågan från Systembolaget som kan stämma in på något av de vinerna som produceras på gården. Endast en offertförfrågan har dykt upp under åren, och i den sökte Systembolaget faktiskt en Provence-rosé, tyvärr med en lägre sockerhalt än vad vi kunde leverera.

Under samtal med vingården undrade föreståndaren och vinmakaren om de skulle sänka sockerhalten för att tillmötesgå offerten, men vi avrådde dem från det. Tillräckligt många producenter tillverkar redan viner som är "smaksatta" för den svenska marknaden, och vi ville hellre sälja ett vin som är exakt som det man kan köpa på gården. Därför har vi försökt att sälja vinerna precis som de är, utan att ändra på dem.

Två restauranger tog in Crazy Tropez på sin vinlista vid första provningen; den enda var Bee Bar i Göteborg och den andra var Bistro Süd i Stockholm. Idag har Bistro Süd gått över till ett annat av våra roséviner som heter Sand Tropez (också från Domaine Tropez) och Bee Bar säljer både Crazy Tropez och Sand Tropez. Det är mycket tack vare att dessa restaurangers krögare och personal själva tycker om vinet, som gästerna också har vågat prova och testa något nytt.

Precis som många andra mindre importörer på marknaden kämpar vi med dagliga problem som lagerhållning, logistik, transportkostnader, tillgänglighet, avtalsbundna krogar och inte minst - uppmärksamhet från vinjournalister och inköpare. Ibland går det bra, och ibland går det kanske mindre bra. Men kampen fortsätter; inte minst nu när debatten om distansförsäljning av alkohol har tagit fart. Det finns bara en aktör i Sverige som får sälja alkohol till privatpersoner, och det är Systembolaget. Möjligheten finns dock för utländska företag att sälja via distans till svenska privatpersoner under förutsättningen att säljaren betalar alkoholskatt och moms i Sverige.

Crazy Tropez kostar 89kr per flaska hos Systembolaget (beställes i kolli om 6fl) och har fått bra recensioner år efter år. Detta året har det dessutom tagit rejäl fart i Beställningssortimentet. Vi levererar själva till Systembolagsbutikerna inom Göteborg, och har förvånats över den mängd som har sålts. Den största överraskningen kom när butiken vid Munkebäckstorg berättade att de hade tagit in vinet för provlansering på butikshyllan pga den lokala efterfrågan. En månad senare levererar vi fortfarande (för oss) ansenliga mängder Crazy Tropez till den butiken, och vinet har även kommit in på butikerna i Kungsbacka, Eriksberg, Torslanda och nu sist Sisjön.

Det är inte säkert att försäljningen av Crazy Tropez vid dessa fem butiker leder till en fast plats i sortimentet, men det visar på en efterfrågan på roséviner som Systembolaget inte har haft tidigare i sitt ordinarie sortiment. Och, ett led i Systembolagets nya arbetsmodell för att utvärdera nya produkter under tremånaders perioder är just att ta in vissa produkter på prov. Förhoppningsvis lär detta främst gynna lokala ölproducenter, men även en och annan småskalig importör som arbetar hårt med att kunna sälja in en produkt som kanske kan ge en god eftersmak i sveriges alkoholutbud.

Ofwerman Imports
Kastellgatan 18
Web: www.ofwermanimports.com
Epost: info@ofwermanimports.com

Ofwerman Imports startades 2009 med import av viner och
Ice Tropez® från Domaine Tropez, en vingård strax utanför St Tropez.

Dessa viner finns på Systembolagets Beställningssortiment:
Crazy Tropez Rosé 75cl: art#71235
Domaine Tropez Rosé 75cl: art#70290
Domaine Tropez Rosé Jeroboam 300cl:art#73062
Domaine Tropez White Rosé 75cl: art#70196
IceTropez® 27.5cl: art#88248

Om du inte längre vill ha våra nyhetsbrev, vänligen skicka ett mail till unregister@ofwermanimports.com