Finnair

Nu flyger Finnair dig till Guangzhou och jättepandorna

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2016 13:49 CEST

Finnair har som första flygbolag i Europa börjat flyga med Airbus A350XWB.

Nu flyger Finnair dig till Guangzhou och jättepandorna

Nu kan du flyga till Guangzhou i Kina nonstop från Helsingfors, alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Guangzhou – före detta Kanton – har cirka fem miljoner invånare. Staden ligger i det extremt snabbväxande och ekonomiskt expanderande området runt Pärlflodens delta i Kina. Trots alla moderna skyskrapor och köpcentra i denna dynamiska storstad, finns det en uppsjö av kultur, underhållning och historia att uppleva. Finnair flyger nonstop sedan den 6 maj från Helsingfors till Guangzhou ända fram till den 29 oktober. Restid Göteborg: 12 timmar 30 minuter, Köpenhamn 12 timmar 10 minuter och Stockholm 12 timmar. Finnair flyger också nonstop från Helsingfors till Peking, Shanghai, Xian och Hong Kong.
Jättepandorna i Guangzhou lockar miljontals besökare från hela världen till Kina.
4 måsten i Guangzhou
  • Guangzhou kan visa upp inte mindre än tio jättepandor på en och samma plats: Chimelong Xiangjiang Safari Park. Pandorna lockar miljontals besökare varje år och är Guangzhous populäraste attraktion. Ett måste!
  • Missa inte världens största och mest prisbelönta cirkus, som finns i Guangzhou: "Chimelong International Circus" belägen i natursköna Guangzhou Chimelong Turist Resort. Cirkusen har plats för 8000 sittande besökare och bjuder på det bästa i cirkusväg. Artisterna kommer från över 20 olika länder jorden runt och cirkusen har över 500 djur av 40 olika arter.
  • Shopping. Guangzhou har en av de mest trafikerade shoppinggatorna i hela Kina: Shangxiajiu. Gågatan är över 1200 meter lång med 300 butiker att shoppa loss i.
  • • En kvällstur på Pärlfloden, som är den tredje längsta i Kina med sina 200 mil, är ett måste. En fascinerande båttur dränkt i neonljus och skyskrapor. Båtturen konkurrerar definitivt med Victoria Harbor i Hong Kong när det gäller visuella upplevelser. Servering ombord.

Kineser shoppar mest taxfree på Helsingfors flygplats

Kineser shoppar mest taxfree, godis och parfym, av alla resenärer på Helsingfors flygplats.
    Nu är det statistiskt säkerställt att kineser, som är på väg tillbaka till Kina, är de som shoppar mest taxfree på Helsingfors flygplats. Det visar flygplatsägaren Finavias stora undersökning. Förra året spenderade 293 000 kineser totalt 152 miljoner kronor på främst choklad, kosmetika och parfym i flygplatsens tax-freebutiker. På andra och tredje plats kom shoppande ryssar och sydkoreaner.

Fler flög med Finnair i april

Finnair redovisar en ökning av antalet passagerare som flög med bolaget till Asien +2,8 %, Europa +5,1 %, Nordamerika +12,1 % och inrikes i Finland +20,9 % under april månad i år jämfört mot 2015. Totalt ökade antalet passagerare med 4,4 %. Efter fyra månader i år har 563 800 passagerare valt att flyga den rakaste vägen med Finnair via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Xian, Phuket, Krabi och Singapore. Punktligheten var utmärkta 94,3 procent.

Finnair USA: New York 3 995 kr. Chicago 4 630 kr.

Klicka här för fler destinationer i USA!

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser till Asien!

Flyg i Finnairs Economy class. Erbjudandet gäller till och med 24 maj. Priser från Stockholm:

Flyg i Finnairs Business class. Erbjudandet gäller till och med den 24 maj. Priser från Stockholm:

Läs mer om Finnairs erbjudanden till Asien här>>

Thailand och Japan störst för Finnair i Asien

Thailand och Japan, i nämnd ordning, befäster sin ställning som Finnairs största resmål i Asien när det gäller antal passagerare. Under de senaste nio åren har de båda marknaderna vuxit stadigt och passerat Kina. Finnair flyger nonstop till Tokyo, Nagoya, Osaka och sedan den 7 maj även till Fukuoka.
    Finnair flyger under vinterperioden två dagliga till Bangkok och tre gånger i veckan till Phuket samt två gånger i veckan till Krabi. Alltid den rakaste och mest klimatsmarta vägen via Helsingfors med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

Finnair flyger till 17 städer i Asien från Helsingfors

Finnair flyger till 17 städer i Asien från Helsingfors: Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Fukuoka (7 maj), Guangzhou (7 maj), Ho Chi Minh City (Vintertid), Hong Kong, Krabi (Vintertid), Nagoya, Osaka, Phuket, Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo och Xián. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.