Finnair

Nu flyger Finnair till Fukuoka - vår fjärde destination i Japan

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2016 10:50 CEST

Finnair har som första flygbolag i Europa börjat flyga med Airbus A350XWB.

Nu flyger Finnair till Fukuoka - vår fjärde destination i Japan

Sedan den 7 maj flyger Finnair nonstop till Fukuoka i Japan från Helsingfors, alltid med smidiga förbindelser från Stockholm (12 timmar), Göteborg (12 timmar), och Köpenhamn (1 timmar och 40 minuter). Fukuoka, som är Finnairs fjärde destination i Japan, ligger på norra delen av ön Kyushu. Staden har 1,4 miljoner invånare. Fukuoka Airport är Japans tredje största flygplats med omkring 18 miljoner passagerare per år. Den ligger nära stadens centrum – tio minuter med tunnelbana. Inga starter och landningar är tillåtna mellan klockan 22 och klockan 07 för att eliminera bullret i staden. Fukuoka har utvecklats som västra Japans ekonomiska centrum. När det gäller bilindustrin ståtar staden med en produktionskapacitet på över 1,5 miljoner fordon per år med fokus på klassiska japanska bilmärken som Toyota, Nissan, och Daihatsu.
Fukuoka har mycket att erbjuda - allt från mat och shopping till unika sevärdheter.
Måsten i Fukuoka Canal City – Med över 250 butiker som säljer allt från kläder och smycken till serietidningar och elektronik är Canal City också ett av de största köpcentren i Fukuoka.Marinoa City – Fukuokas "Gekås" Outlet-galleria som ligger utanför centrum. En unik shoppingupplevelse vid havet med restauranger, strandpromenad och pariserhjul. Fyndställe.

Hakata/Fukuoka-ramen – Den berömda lokala ramenrätten med tunna nudlar, tjock tonkotsu-buljong och fläskbitar. Besök de traditionella yatai-matstånden runtom i staden för att uppleva rätten när den är som bäst.

Boka rundturer med Finnair>>

Finnair flyger nonstop till Chicagos jazz och bluesfestivaler

Nu flyger Finnair nonstop mellan Helsingfors och Chicago ända fram till den 6 oktober – upp till fem gånger per vecka. Med smidiga förbindelser från Göteborg, Stockholm och Köpenhamn. Chicago är USA:s blueshuvudstad med över 90 bluesklubbar. Missa inte Chicago Blues Festival mellan den 10 till 12 juni i Grant Park. Missa inte heller Chicago Jazz Festival mellan den 1 och 4 september. Dessa båda festivaler är världens största i sitt slag och dessutom GRATIS! En av de största sponsorerna är Finnairs oneworldpartner American Airlines. Förra året kom 850 000 besökare totalt, varav 650 000 till bluesen.

Finnair USA: New York 3 920 kr. Chicago 3 830 kr.

+ 20 000 fler till Asien via Helsingfors i april

Hittills i år har 610 029 passagerare valt att flyga den rakaste vägen till Asien via Helsingfors flygplats. Det är 20 000 fler jämfört med april 2015. Hittills i år har trafiken ökat mest till Hong Kong +11,2 %, Singapore +8,9 %, Thailand 7,1 % och Japan +2,9 % jämfört med samma period förra året. Flest passagerare flög till Japan, Thailand, Kina, Hong Kong och Sydkorea. Det visar flygplatsägaren Finavias officiella statistik för april 2016.

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser till Asien!

Flyg i Finnair Economy class. Erbjudandet gäller tills vidare. Priser från Stockholm:

Flyg i Finnairs Business class. Erbjudandet gäller tills vidare. Priser från Stockholm:

Läs mer om Finnairs erbjudanden till Asien här>>

Ny teknik för säkerhetskontroller på Helsingfors flygplats

Helsingfors flygplats ägare, Finavia, har inlett ett pilotprojekt med målet att förbättra passagerarnas serviceupplevelse vid säkerhetskontrollen och göra avfärden snabbare. Därför har man installerat en säkerhetsskanner vid säkerhetskontrollen på övervåningen i terminal 2. Skannern ersätter kroppsundersökningar som utförs manuellt på passageraren. En passagerare ombes gå genom säkerhetsskannern endast om metalldetektorporten slår larm. Särskilt utbildade säkerhetskontrollanter styr passageraren till skannern. Utrustningen producerar en bild som visar den punkt som orsakat larmet. Säkerhetskontrollanten kontrollerar manuellt endast den punkt på passagerarens kropp som utlöst larmet.

Finnair flyger till 17 städer i Asien från Helsingfors

innair flyger till 17 städer i Asien från Helsingfors: Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Fukuoka, Guangzhou, Ho Chi Minh City (Vintertid), Hong Kong, Krabi (Vintertid), Nagoya, Osaka, Phuket, Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo och Xián. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.