Moderaterna

"Nu går skam på torra land"

Pressmeddelande   •  Jul 08, 2003 10:00 CEST

- Centerns ordförande Maud Olofsson måste upphöra med att sprida skräckbilder om euron och sluta förvränga sina meningsmotståndares ståndpunkter.

Den uppmaningen riktar moderaternas partisekreterare Sven Otto Littorin till centerpartiet med anledning av Maud Olofssons uttalande i en tv-debatt på tisdagsmorgonen med moderatledaren Bo Lundgren.

- Olofsson påstod att Bo Lundgren i Almedalen på söndagen skulle ha sagt att det behövs skattehöjningar på 12 miljarder kronor för att införa euron. Så här sade Maud Olofsson:
”Du har själv varit här i Almedalen i veckan och talat om att om vi går med i EMU kommer vi att höja skatterna med tolv miljarder.”

- Nu går skam på torra land. Något sådant sade Bo Lundgren givetvis inte och det vet Maud Olofsson, säger Littorin. Däremot varnade Bo Lundgren i sitt tal för nej-sidans skrämselpropaganda, vilket ännu en gång visat sig vara en befogad varning. Om centerpartiet vill bli taget på allvar i eurodebatten bör Maud Olofsson vara sanningsenlig i sina debattinlägg, säger Sven Otto Littorin.