MaskinExpo Sweden AB

Nu har Amas hittat rätta siktskopan – premiär på MaskinExpo

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2019 09:01 CEST

Amas siktar nya framgångar på årets MaskinExpo.

– När man har arbetat i samma bransch i över 30 år vet man genast om en produkt är bra eller, som i detta fall, riktigt bra, säger Ulf Dolfei, vd på Amas Svenska AB, som stolt meddelar att de förvärvat agenturen för Rotastar siktskopa.

Redan från starten 1987 har Amas arbetat med sållande och siktande verktyg.

– Siktning av massor har alltid varit komplicerat. Du ska ha ett verktyg som kan hantera en mängd olika material med alla dess olika egenskaper. Vi pratar om att få ut ett önskvärt resultat från massor som kan vara allt från blöta, mjuka och kletiga till torra och hårda.

– För det första vill du få ut ett bra material, för det andra måste det gå snabbt och för det tredje ska det vara enkelt för operatören – då får du en bra ekonomi i det. Rotastar siktskopa fixar allt detta tack vare sin unika konstruktion.

Det unika med Rotastar siktskopa är dels den extremt stora ovalformade siktytan. I ett steg får du med dig en väldigt stor volym. Men framförallt är det siktstjärnorna som roterar och siktar materialet. De är som namnet antyder stjärnformade och tillverkade i polyuretan, vilket gör dem oerhört slitstarka och effektiva. Framförallt ger det en bra ekonomi för entreprenören då de är väldigt billiga att producera.

Ulf Dolfei VD på Amas Svenska AB presenterar stolt nya siktskopan från Rotastar.

– Vi har låtit testköra en skopa under en längre tid nu i Sverige och slitaget är knappt nämnvärt, så någon större eftermarknad för vår del lär det inte bli tal om.

Skopan finns för närvarande i åtta modeller för basmaskiner från 2,2 till 25 ton. Premiärvisning och demonstration blir på MaskinExpo den 23–25 maj.

– Vi är väldigt upprymda över att få visa och demonstrera skopan på MaskinExpo, det kommer bli ett lyft för hela marknaden.

Matthew, skopans uppfinnare kommer även han att finnas på plats och svara på frågor för den som är djuptekniskt intresserad.

För mer information, kontakta:
Ulf Dolfei
ulf@amas.se

Magnus Uppsten
magnus@amas.se

Amas Svenska AB
www.amas.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se