Västtrafik

​Nu inviger vi Badhuslänken

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2015 15:54 CEST

På lördag den 15 augusti invigs Badhuslänken, det nya spårvagnsspåret mellan Järntorget och Lilla torget via Stenpiren. Under dagen bjuder Västtrafik på gratis resor med museispårvagnar och visar upp planerna för Stenpiren resecentrum som är under uppbyggnad.

Det är spårvagnslinjerna 1 och 9 som kommer att köra via det nya spåret och får en ny hållplats vid Stenpiren. Resan mellan Brunnsparken och Järntorget blir fyra minuter kortare med den nya sträckningen.

– Det här är en efterlängtad nyhet i spårvagnstrafiken och det känns väldigt bra att vi kan erbjuda våra kunder nya resmöjligheter i centrala Göteborg, säger Christer Olsson, affärschef spårvagn på Västtrafik.

Mellan klockan 11.00 och 15.00 på lördag är allmänheten välkommen att provåka det nya spåret ombord på någon av museivagnarna. Resan är gratis och går mellan Järntorget och Drottningtorget. På Järntorget kommer Västtrafik finnas på plats tillsammans med Göteborgs Stad, Älvstranden Utveckling och Parkeringsbolaget för att berätta om de satsningar som är på gång i området. Även på Drottningtorget blir det aktiviteter för att uppmärksamma invigningen.

Ordinarie spårvagnstrafik på Badhuslänken startar i samband med tidtabellsskiftet på söndag den 16 augusti. Då läggs även färjetrafiken och ett antal busslinjer om och kommer att gå via hållplats Stenpiren.

Stenpiren resecentrum kommer att stå klart i början av nästa år. Det blir en viktig knutpunkt för kollektivtrafiken i centrala Göteborg där Västtrafiks kunder enkelt kan byta mellan spårvagn, buss och båt.

För mer information:
Christer Olsson, affärschef spårvagn 0700-89 98 56
Västtrafiks presstjänst 0771- 41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.