Västtrafik

Nu invigs Kungälv Resecentrum

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2018 14:20 CEST

Nu får Kungälv ett nytt resecentrum och nav för busstrafiken i och kring Kungälvs kommun. Det nya resecentrumet blir en trygg och modern mötesplats för Västtrafiks kunder och Kungälvs invånare. Invigningen äger rum nu på söndag, alla är välkomna.

Kungälv växer och utvecklas. Nu öppnas ett nytt resecentrum vid Kongahällagatan närmast E6:an. Samtidigt stängs Kungälvs busstation på Uddevallavägen i centrala Kungälv. Med ett nytt resecentrum kopplas den regionala busstrafiken ihop med den lokala kollektivtrafiken i Kungälv och servicen till resenärerna kan utvecklas.

– Det nya resecentrumet blir ett stort lyft för våra kunder. Vi räknar med att uppemot 6 000 resenärer kommer att passera resecentrum dagligen och förhoppningen är att antalet resenärer ska öka, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik.

Nära bostäder och handel
Placeringen är strategisk med närhet till bostäder, handel, skola och idrottsanläggningar. Nära det nya resecentrumet byggs också det stora bostadsområdet Kongahälla, med över 1000 bostäder och köpcentrum.

– Resecentrum är en viktig del i utvecklingen av centrala Kungälv och binder ihop de östra och västra delarna av staden. Genom att koppla ihop den regionala busstrafiken med den lokala, blir det nu lättare för folk att välja ett hållbart resande, säger Jenny Adler, sektorchef för Samhälle och utveckling på Kungälvs kommun.

Västtrafik kommer att äga och förvalta byggnaden som gestaltats med beständiga och hållbara material. Kungälvs kommun ansvarar för de anslutande markanläggningarna.

Så förändras trafiken
Linjer som kör till Kungälv resecentrum är: 2, 37, 306, 308, 309, 319, 320, 355, 401, 422, Grön express och Marstrandsexpressen. Några av linjerna, 310, 311, 810, 841, Grön express, Marstrands-, Orust-, Stenungsund- och Tjörnexpressen, stannar vid hållplatserna Kungälv Resecentrum och Kungälv Resecentrum Västra strax nedanför resecentrumet vid E6:an.

Allmänheten välkomna
Resecentrum invigs nu på söndag, den 29 april. Programmet som startar kl. 11:00 innehåller bland annat musikuppträdande med Mimers Hus Gymnasium och stand-up med Marcus Berggren. På plats finns Västtrafik och Kungälvs kommun för att prata hållbart resande. Alla är välkomna.

Kort om Kungälv Resecentrum:

• Resecentrum med vänthall i två plan med hyresgästerna Pressbyrån och Kahls kaffe. I byggnaden finns även gratis wifi och bankomat.
  • Tio hållplatslägen för bussar.
  • En 800 kvadratmeter stor byggnad ritad av Abako Arkitekter och uppförd av NCC Construction.
  • Konstnärlig gestaltning av mönster till gavel mot E6:an utförd av konstnär Magdolna Szabó.
  • En energieffektiv byggnad med hållbara material med sedumväxter på tak för att bidra till biologisk mångfald.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.