Port 73

Nu invigs PORT73 - en nyskapande handelsplats som ger familjen mer tid.

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 14:54 CEST

Detaljhandels utveckling i Storstockholm går mot två tydliga poler. På den ena sidan finns den upplevelseinriktade cityhandeln med ett stort utbud, där man har tid att strosa, fika se och synas. I detta segment hittar vi citybutikerna och de flesta nya köpcentra som byggs och utvecklas idag.
På den andra sidan finns den rationella handeln där ärendet i sig är anledning till inköpen. Utbudet är mindre men tillfredsställer ändå de flesta behoven. Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg är övertygad om att det går att kombinera dessa typer av handelsplatser, och skapar nu PORT73 som är en hybrid av den klassiska galleriahandeln och volymhandeln.

- Det finns behov av att kunna uträtta ärenden på ett rationell sätt och samtidigt kunna shoppa i en trivsam miljö, säger Fredrik Ronvall, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg. I PORT73 har vi tagit det bästa av två världar för att möta de nya köpbeteendena. Coop Forum matmarknad tillfredsställer behovet av storhandling, Jula och Intersport erbjuder fritidsartiklar. Och i galleriadelen, med sina 25 olika butiker, kommer ett brett utbud av varor för familjens samtliga medlemmar att finnas.

Även den yttre miljön har anpassats efter kärnvärdena mat, familj, tid och ärende. Stora och säkra parkeringsytor har skapats och en smart placering av butikerna inbjuder till att köra ända fram. Inomhus har apotek, hälsa och blommor placerats i närhet till matmarknaden så att man enkelt får tillgång till det nödvändigaste. Längre in i gallerian ligger bland annat mode- och inredningsbutiker vid sidan av café och restaurang. Upplägget gör att konsumenten lätt kan välja om hon vill handla snabbt eller shoppa länge och kanske fika i den öppna miljön.

- Det ska vara enkelt och skönt att handla i PORT73, säger  Fredrik Ronvall. Vi vill helt enkelt underlätta vardagen för de 175 000 invånarna som bor i Haninge och Tyresö och i fritidshus i skärgården. Och vi vill erbjuda en rationell handelsplats för de 48 000 bilister som varje dygn passerar på Nynäsvägen. Den här delen av Stockholm växer kraftigt och på sikt kan vi utveckla PORT73 till en regional handelsplats med ett komplett handels- och serviceutbud, avslutar Fredrik Ronvall.

PORT73 öppnar med en invigningsceremoni onsdagen den 20 oktober kl. 18.00. Sedan pågår festligheterna hela helgen med artistuppträdande av både kända och lokal artister, överraskningar och generösa öppningserbjudanden.

Stockholm 2010-10-18

Atrium Ljungberg AB (publ)

För mer information kontakta gärna:

Fredrik Ronvall, affärsutvecklare Atrium Ljungberg, Tel: 0730-37 37 39

Carola Lavén, affärsutvecklingschef Atrium Ljungberg, Tel: 0730-26 19 37

Fakta PORT73: Ligger i Haninge, väl synligt från Nynäsvägen (väg73). Total yta 25 000 kvm. Investering cirka 200 miljoner kronor. I befintlig detaljplan kan ytterligare minst 15 000 kvm handel adderas.
Klara butiker är: Apotek Hjärtat, Bankomat, Chilla Inredning & Café, Coop Forum, Deichmann, Dressmann, Eva B´s Blommor, Expert, Hair & Cosmetic Lounge, Home of Happiness, Hälsa för alla, In och Finn, Intersport, Jula, KappAhl, Kicks, Klackenbergs böcker & papper, Lindex, Micelle Mode, Nancy´s freshfood, Phone Family, Skopunkten, Sportson, T:s Äventyr Lek & Paket och Tele2.

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största fastighetsbolag med tydligt fokus på utveckling och förvaltning av handels- och kontorsfastigheter samt helhetsmiljöer. Atrium Ljungberg är ett Midcapbolag på Nasdaq OMX Stockholm, börsnoterat sedan 1994.

I bolagets fastighetsbestånd ingår bl a PUB, Farsta Centrum och Sickla Köpkvarter i Stockholm, Gränby Centrum och Forumgallerian i Uppsala samt Mobilia i Malmö. Glashuset vid Slussen och Ärvinge i Kista med både bostäder, kontor och service är andra av Atrium Ljungbergs cirka 50 fastigheter