Lernia

Nu kan alla arbetsplatser i Göteborg bidra till integration

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 08:30 CET

”10 Timmar” är ett initiativ av Lernia som enkelt förmedlar språkpraktik mellan Sfi-studerande och arbetsplatser. Initiativet är unikt då det vänder sig till dig som medarbetare eller chef, liten som stor arbetsplats. Först ut med ”10 Timmar” är Göteborg.

På Lernias Sfi i Göteborg går det just nu över 700 Sfi-studerande med lika många kompetenser och arbetslivserfarenheter. Språkpraktik är ett effektivt sätt att snabbt komma in i språket, våga prata och öva sitt uttal.

En av Lernias studerande som har gjort språkpraktik är Mahmoud Abousaleh, 26 år från Syrien.

-Tack vare att jag fick chansen att göra språkpraktik på Kronans Apotek i Göteborg känner jag mig tryggare när jag pratar och har lättare att förstå. Det har även lett till att jag vågade söka ett extrajobb som bemanningskonsult som jag fick, säger Mahmoud Abousaleh, farmaceut och Sfi-studerande på Lernia i Göteborg.

En win win!

För den Sfi-studerande handlar det om att komma in i svenska språket men också viktigt att så tidigt som möjligt få bekanta sig med svensk arbetsplatskultur, fackspråk och vad man exempelvis pratar om under en fikarast. Under denna tid får man också chansen till att börja bygga sitt professionella nätverk i Sverige. Något som är väldigt viktigt då 6 av 10 jobb förmedlas via nätverk och kontakter.

För arbetsplatsen innebär det att arbetsgivaren tidigt får komma i kontakt med talanger och eftertraktad bristkompetens inom branscherna vård, restaurang och barnomsorg. För samhället i stort innebär varje enskild praktikplats ett viktigt bidrag till att korta vägen till jobb för nyanlända och utrikesfödda.

Så funkar ”10 Timmar”

Intresse och förmedling sker genom att arbetsplatsen skickar en förfrågan till Lernia på 10timgbg@lernia.se. Praktiken innebär 10 timmar per vecka för akademiker, och 15 timmar per vecka för övriga. Hur länge praktikperioden blir bestäms mellan den enskilde studerande och arbetsplats. Deltagarna är försäkrade genom Lernia under arbetstid och praktiken är avgiftsfri för arbetsgivare. Läs mer om "10 timmar" på vår hemsida här.

För mer information vänligen kontakta projektledare Ingrid Sördal på ingrid.sordal@lernia.se eller presskontakt Johanna Hallander på 0722-54 02 91 eller johanna.hallander@lernia.se

Pressbild på Mahmoud Abousaleh finns att ladda ner i Lernias pressrum.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartners inom utbildning, bemanning och omställning. Våra tjänster hjälper individer och kunder inom det privata näringslivet och den offentliga sektorn att stärka sin konkurrenskraft, vilket i sin tur bidrar till en bättre fungerande arbetsmarknad och en ökad integration. Vi finns på fler än 100 orter i Sverige och är kvalitets- och miljöcertifierade. Besök gärna www.lernia.se.