Hemmalivs Sverige AB

Nu kan alla Kungsbackabor handla mat på nätet!

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 15:03 CEST

Hemmalivs.se började sälja mat på nätet i Helsingborg 1 oktober 2007. Verksamheten expanderade sedan raskt till Malmö och Lund. Sedan den 1 februari 2010 så har affärsmodellen förändrats med stor framgång, vilket bland annat innebär förbättrade ledtider och servicenivåer för kunderna. Sedan en tid tillbaka har även Göteborg kunnat handla mat på nätet och nu börjar leveransbilarna från Hemmalivs även rulla i Kungsbacka, på torsdagarna.

- Mat på nätet är starkt på gång och det är vi som driver utvecklingen i regionen, säger Magnus Johansson, grundare av Hemmalivs.se.

Det finns visserligen några mindre matbutiker på nätet i Sverige idag och flera större aktörer har tidigare försökt sig på verksamheten, men utan framgång.

- Däremot i flera europeiska länder, Storbritannien och Schweiz till exempel, finns stora företag som säljer mat på nätet och har massor av nöjda kunder. Vi har koll på varför svenska aktörer har gått bet tidigare och på vad engelsmän och schweizare gör rätt, säger Magnus Johansson, som har mångårig erfarenhet av livsmedelslogistik.

- Vårt mål på lång sikt är att bli Sveriges enskilt största livsmedelsbutik. Det ska vi bli genom att erbjuda hemleverans av ett brett sortiment livsmedel. Tack vare vår modell kan vi dessutom satsa rejält på lokalt producerade färskvaror, inte minst ekologiskt. Vi märker tydligt att våra kunder uppskattar detta, säger Magnus Johansson.

Även företag handlar

Direkt efter öppnandet i Helsingborg upptäckte grundarna att det fanns ett behov även från företag som ville beställa frukt, fika, kaffe och annat.

- Företagen är en mindre kundgrupp än hushållen, vilka är ungefär 7000 stycken idag, men det är en grupp som stadigt växer. Vi kommer även att erbjuda företagskunder i Kungsbacka bra lösningar, men de får vänta en aning eftersom vi först vill trimma in våra leveranser till hushållen, påpekar Magnus Johansson.

- I Göteborg och Kungsbacka har vi ett försprång när det gäller leveranslogistiken eftersom vi har skickat ut över 25 000 leveranser i Helsingborg, Malmö och Lund. Detta har fungerat mycket bra och det är med gott självförtroende som vi expanderar, säger Magnus Johansson.

Smart logistik gör hela skillnaden

Nyckeln till framgång i all livsmedelshandel ligger i logistiken, alltså i hur olika typer av varor flödar från producenten, via butiken och slutligen hem till kunden. Detta gäller i ännu högre grad för Hemmalivs.

- I alla varuflöden är det oftast IT-tekniken som är flaskhalsen. Vi har egna IT-system och utvecklare och just därför kan vi trimma varuflödena till perfektion. Ingen butik kan matcha våra ledtider. Det betyder bland annat att vi erbjuder fräschare grönsaker och färskare kött än någon annan livsmedelsbutik, poängterar Magnus Johansson.

- Vi har också tagit fram en miljökonsekvensbeskrivning som visar att vi kan ge lokalsamhället ganska betydande miljövinster tack vare rationella transporter. Tänker man efter är det ju ganska tokigt att en massa människor ska köra sina bilar fram och tillbaka till butiken för att hämta några kassar mat. Med vår modell vinner kunderna tid och bekvämlighet, sparar miljön och dessutom en slant i bränslekostnad. Därför jämnar det ut sig med våra fraktavgifter, som är från 39 kronor, avslutar Magnus Johansson.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Johansson, VD, mobil: 0702-762350 alt.e-post: magnus.johansson@hemmalivs.se

Hemmalivs.se säljer mat via nätet. Vår affärsidé är att sälja livsmedel via internet till företag på dagarna och privatpersoner på kvällarna. Hemmalivs är idag verksamma på följande orter: Malmö, Lund, Helsingborg och är nyetablerade i Göteborg sedan april. Under 2010-2011 avser hemmalivs.se att etablera sig i Stockholm och ytterligare 3 till 5 orter med målsättning att bli Sveriges bästa aktör inom mat på nätet. Hemmalivs erbjuder ett fullt sortiment av livsmedel i samarbete med väl etablerade butikskedjor. Detta innebär att vår butik successivt byggs ut med ett utbud på mellan 10 000 – 14 000 artiklar inom alla varugrupper.