Vodafone Sverige AB

Nu kan alla Vodafones företagskunder få e-post från BlackBerry® direkt i handen, var de än är

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 11:58 CEST

Nu tar den nordamerikanska och europeiska succén BlackBerry® ytterligare ett stort steg in i Sverige i och med att Vodafone erbjuder alla sina företagskunder möjlighet att få e-posten direkt i handen, var de än är. För ett fast månadspris på 399 kronor/användare kan även företag utan egen e-postserver skicka och ta emot hur mycket e-post de vill med BlackBerry från Vodafone. I priset ingår också Vodafones nya exklusiva mobil BlackBerry 7100v™ eller en BlackBerry 7230™.

BlackBerry ger e-posten direkt till mobilen utan att man behöver koppla upp sig, och sedan i våras erbjuder Vodafone som enda operatör i Sverige BlackBerry för större företag med egen e-postserver. Nu introducerar Vodafone BlackBerry Internet Service™ (också benämnd BlackBerry Web Client)* vilket gör det möjligt också för små- och medelstora företag utan egen e-postserver att använda den fantastiska e-postlösningen utvecklad och tillverkad av Research In Motion (RIM).

– Vårt mål är att erbjuda marknadens bästa företagslösningar och vi har fått väldigt positiv respons från de kunder som har börjat använda BlackBerry sedan vi lanserade i maj. Nu gör vi det möjligt också för våra små- och medelstora företag att få e-posten direkt till handen och uppleva hur BlackBerry effektiviserar, underlättar och hjälper i arbetslivet, säger Geraldine Wilson, Chief Commercial Officer på Vodafone Sverige. Vi tror mycket på vår nya mobiltelefon BlackBerry 7100v som både till storlek och funktioner motsvarar vad många av våra företagskunder efterfrågar, nämligen smidig tillgång till rösttjänster med konstant tillgång till e-post.

Push-teknik ger e-posten direkt i handen

Med BlackBerry från Vodafone kommer den vanliga e-posten direkt till användarens BlackBerry-mobil via BlackBerrys Push-teknik och Vodafones GPRS-nät. E-posten skickas ut automatiskt och kunderna behöver inte tänka på att koppla upp sig. Användarna kan därmed ta emot, redigera, skicka och vidarebefordra e-post direkt från sina mobiler nästan oavsett var de befinner sig, och dessutom läsa och vidarebefordra text från bilagor i format som Microsoft Word, Excel, Power-Point och Adobe Pdf. Utöver e-postfunktionen fungerar också varje BlackBerry-modell som en vanlig mobiltelefon som man kan ringa och skicka sms med. Det handlar med andra ord om en kommunikationscentral för ett ännu effektivare arbetsliv.

Från och med nu kan också företag med Internetbaserade e-postlösningar (som IMAP4 eller POP3) använda BlackBerry från Vodafone. Kunderna får ett nytt e-postkonto och kan utöver det ansluta upp till 10 andra e-postkonton som de använder, till sin BlackBerry. De kan också välja vilket e-postkonto de vill ha som avsändarsignatur av sin e-post.

Exklusiva mobilen BlackBerry 7100v™ också i Sverige

Vodafone erbjuder två olika BlackBerry-modeller - BlackBerry 7100v och BlackBerry 7230 - båda utrustade med Vodafones egna användarvänliga menysystem.

BlackBerry 7100v är en ny, unik och stilfull mobiltelefon, speciellt framtagen för Vodafone, som kombinerar smidig tillgång till rösttjänster med konstant tillgång till e-post. Den är utrustad med RIMs nya tangentbordsteknik SureType™ vilket gör att man snabbt och enkelt kan skriva och skicka meddelanden från den, trots att den inte är större än en vanlig mobiltelefon. BlackBerry 7100v har också en färgskärm som visar 65 000 färger, ett minne på 32 MB, kalenderfunktion, webbläsare, fyrband, högtalartelefon samt Bluetooth-stöd.

Den andra modellen - BlackBerry 7230™ - är en klassisk BlackBerry-modell med design anpassad för ett än mer intensivt e-postande. Den har ett lättanvänt Qwerty-tangentbord och en stor färgskärm samt bakgrundsljus som gör det lätt att läsa sina mejl. Även BlackBerry 7230 har integrerad mobiltelefon, kalender samt webbläsare.

Fungerar utomlands i 24 länder

BlackBerry är perfekt att ha med på affärsresan för att via mejl hålla kontakt med kunder och medarbetare på hemmaplan. Vodafone erbjuder i dagsläget gprs-roaming** i 24 länder och antalet länder fylls kontinuerligt på.

Fast pris för att skicka och ta emot e-post

Vodafone erbjuder för den Internetbaserade BlackBerry-lösningen ett speciellt framtaget BlackBerry-abonnemang med en månadsavgift på 279 kronor (exklusive moms) som ger användarna möjlighet att skicka och ta emot hur många mejl de vill inom Vodafone Sveriges nätverk. Trafikkostnader för samtal och sms innefattas ej av det fasta priset, och alla nedanstående prisuppgifter är exklusive moms.

Med förhöjd månadsavgift kostar e-posttjänsten inklusive BlackBerry Wireless Handheld™:

· 399 kr/månad per användare, med BlackBerry 7100v med 18-månaders BlackBerry-abonnemang. Efter bindningstiden är priset 279 kronor/månad

(BlackBerry 7100v beräknas finnas i butik från och med mitten av oktober.)

· 399 kr/månad per användare med BlackBerry 7230 med 24 månaders BlackBerry-abonnemang, därefter 279 kr/månad.

BlackBerry kan också tecknas som tilläggstjänst för 279 kr/månad och BlackBerry modellerna kan köpas separat. Rekommenderade priser från Vodafone på BlackBerry Wireless Handheld är:

· 3995 kr för BlackBerry 7230
· 2995 kr för BlackBerry 7100v

BlackBerry-abonnemang kan tecknas hos någon av Vodafones återförsäljare.

För fullständig information om prisuppgifter för BlackBerry-abonnemang besök www.vodafone.se

Pressbilder på BlackBerry 7100v och BlackBerry 7230 finns att hämta på: http://www.vodafone.se/433.jsp
Mer information om hur BlackBerry fungerar hittar du på http://www.vodafone.se/431_1.jsp?id=122367 och http://www.blackberry.com

* BlackBerry Internet Service är RIMs nya produktnamn på vad som tidigare benämndes BlackBerry Web Client och båda namnen kan förekomma under en period.

** Vid användande utomlands tillkommer kostnad för roamingtrafik och debiteras enligt gällande prislista.

För mer information kontakta:

Vodafone Sverige:

Geraldine Wilson, Kommersiell direktör, Vodafone Sverige
0734 25 26 27, geraldine.wilson@vodafone.com

Klas Wallström, Chef för företagssegmentet, Vodafone Sverige
0709 61 47 33, klas.wallstrom@vodafone.com

Johan Holmgren, Informationschef, Vodafone Sverige
0708 33 14 00, johan.holmgren@vodafone.com

RIM/BlackBerry Europe:
Tilly Quanjer, Senior Communications Manager, RIM
+44 (0)1784 223987 e-mail: tquanjer@rim.com

The BlackBerry, SureType and RIM family of related marks, images and symbols are the exclusive properties of, and trademarks of Research In Motion Limited, used by permission