Gårdsnära

Nu kan bönder och mathantverkare registrera sig i söktjänsten Gårdsnära

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2012 08:56 CET

Söktjänsten Gårdsnära lanserar en ny funktion som låter producenter av mat och dryck att själva registrera sig och på så vis komma i kontakt med nya kunder. Visionen med Gårdsnära är att få fler att upptäcka nära produktion av mat och dryck och hjälpa bygga ett starkare band mellan producent och konsument.

Grundaren Erik Östling berättar mer om Gårdsnära och den nya funktionen:

- Sverige är fullt av duktiga producenter av mat och dryck och trots av vi bara funnits sedan i somras har vi redan idag nära 2 100 producenter i vår databas. Med vår nya funktion vill vi göra det enklare för ännu fler att nå ut - vi vill bokstavligen sätta producenterna på kartan och ge dem ett verktyg att kommunicera med sina kunder.

- Närproducerat handlar om så mycket mer än bara maten eller drycken. Det handlar om kontakt människor emellan, om insyn och en omtanke om naturen och djuren, men också om jobb och lokal tillväxt. Att handla lokalt är helt enkelt att investera i sin egen och i sin omgivnings framtid, fortsätter Erik Östling.

Att som producent registrera sig på Gårdsnära är helt kostnadsfritt och Gårdsnära vill välkomna alla från köttbonden och grönsaksodlaren, till charkuteristen eller den lilla ölbryggaren. På Gårdsnära finns hela spektrat inom livsmedelsområdet.

Om Gårdsnära

Gårdsnära (www.gardsnara.se) är en webbaserad söktjänst, lanserad i juni 2012, som gör det enkelt för konsumenter att hitta producenter av livsmedel i sin närhet. Webbplatsen är designad för att fungera lika bra i dator som i mobil eller pekplatta och dess databas innehåller i dagsläget nära 2 100 producenter spridda över hela Sverige och inom hela livsmedelsområdet. Tjänsten är kostnadsfri för så väl konsumenter som producenter.

För mer information:

Erik Östling, grundare