Lysman

Nu kan du köpa dina ljuskällor på internet fraktfritt!

Pressmeddelande  •  2009-09-01 08:30 CEST

Lysman hjälper Sverige hitta ljuset på nätet

Från och med tisdag den 1 september ska alla de 45 miljoner glödlampor som finns i svenska hem successivt bytas ut, enligt beslut från EU. Nystartade Lysman.com hoppas och tror att vi svenskar ska köpa våra nya ljuskällor på nätet. Lysman är först ut med ljushandel, vägledning och fri frakt för dem som handlar miljövänligt.

"På samma sätt som svenskarna köper bläckpatroner och dammsugarpåsar, kan man nu köpa ljuskällor. Att som tidigare spontanköpa glödlampor i storpack och hoppas att de passar fungerar inte längre, då det är mer komplext och det framför allt kan bli kostsamt med alla nya belysningsalternativ. Genom Lysman.com kan kunden enkelt planera och genomföra köpen i hemmet", säger Klas Litzén, en av grundarna av Lysman.com.

Klas Litzén startade och drev inredningsbutiken R.O.O.M. i Sverige, Norge och Danmark i 20 år. Idag arbetar han med Lysman.com tillsammans med sin kompanjon Måns von Rohr, uppfinnare, it-entreprenör och formgivare.

Lysman är först i Sverige med att enbart sälja ljuskällor på nätet som LED, lågenergi- och halogenlampor, även glödlampor så länge de är tillåtna.

"Vi har specialbutikens sortiment med etablerade varumärken, men stormarknadens priser", säger Måns von Rohr.

Bakgrund: En första etapp av förbudet som genomförs EU den 1 september innebär att matta glödlampor och klara 100-wattslampor förbjuds. 2012 kommer förbudet mot glödlampor att vara helt genomfört, därefter följer även skärpta krav mot andra ljuskällor. I varje svenskt hem finns idag 42 ljuskällor, varav 25 är glödlampor. Sverige går 20-25 procent av den totala elen till ljuskällor.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom