TelecomCity, Karlskrona

Nu kan vi avslöja vilka som nominerats till Cut The Wire Awards 2012

Pressmeddelande   •  Sep 04, 2012 11:35 CEST

Precis som tidigare år avslutas årets Catwalk och DevCon event i Karlskrona den 12-13 september med prisutdelning i Cut The Wire Awards - där kunder och produkt- och tjänsteutvecklare uppmärksammas för sina insatser i utvecklingen av mobila lösningar. Under årets gala delas pris ut i fem olika kategorier -
“Best Product Innovation”, “Best Service Innovation”, “Best Business Solution”,
“Best Challenger” samt “Best Developer Team”.

För att ta hem priset som ”Best Developer Team” krävs goda tävlingsnerver. Den 12 september möts utvecklarteam från olika företag i ett spännande ”Robot battle”  där det gäller att koda en oslagbar ”anti-tank missil”. Tävlingarna visas LIVE på  storbildsskärmar från stora föreläsningsscenen. Vinnande utvecklarteam tar emot  sitt pris under prisgalan efterföljande dag då även vinnarna i övriga kategorier avslöjas.

Nominerade bidrag i övriga kategorier listas här nedan.

Cut The Wire Awards som arrangeras av TelecomCity Science Park i Karlskrona hålls för sjunde året i rad. Galan har utmärkt sig då den ända sedan starten har delat ut pris till ”kunder”. Ofta är det ju kunden som tar initiativet till en tjänsteutveckling och tillför resurser för att  ta fram eller modifiera en tjänst och bidrar på så sätt till utvecklingen av branschen.

Exempel på företag som har vunnit i Cut The Wire Awards: Freck AB, Telia, Skatteverket,
 Asfaltsbolaget, Taxi Skåne AB, Scantags AB, Combain Mobile AB, TV4, Expressen Mobilab AB, Kuponginlösen AB, Accumulate, Interaction AB, Appcorn, City Network,  G4S Security Services, Handelsbanken, iDoc24,
Aura Light, Telenor, Swedbank,
 Finansiell ID-teknik, Räddningstjänsten i Stor-Göteborg, Göteborgs Symfoniorkester,  PayEx Credit, GB Glace, Södra, Finsk Hemtjänst, Tele2, SJ, Sony Ericsson, Roche,
Göteborg & Co, ASSA och SL.

För mer information om Cut The Wire Awards 2012:

Mats Barvesten, Projektchef TelecomCity, mats.barvesten@telecomcity.org, 0455-303045

Nominerade bidrag i kategorin “Best Product Innovation”
Compuverde
Bontouch
WIP

Nominerade bidrag i kategorin “Best Service Innovation”
Huskolla
Fujitsu,Rapparna, Nicon, HiQ
City Network

Nominerade bidrag i kategorin “Best Business Solution”
Mobuylr
Sigma
Sparakvittot

Nominerade bidrag i kategorin “Best Challenger
WIP
Toolaware
TV4 Expressen Mobil AB

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.