Helsingborgs Bryggeri AB

Nu kommer en mustig oktoberöl från Helsingborgs Bryggeri

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 09:11 CEST

.

Med ena foten i det skånska låglandet och den andra i oktoberfestens Tyskland har vi bryggt ett välbalanserat och maltigt höstöl. Särskilt väl märks ursprunget i den tilltagna styrkan och de fina stråken av hårdgräddat knäckebröd.

Dröjer du kvar i smaken belönas du med en skön botten av örtig beska och viss sötma. Färgen är halmgul med toner av bärnsten. Så här elegant blir resultatet när förstklassiga råvaror och god bryggarkunskap hamnar i samma flaska.

Vi kallar det oktorberlycka.

Ett gott tips inför hösten

Helsingborgs Oktobeer passar särskilt bra till lite tyngre grytor med svamp och rotsaker. Den fungerar också utmärkt till helstekt kyckling med potatissallad eller Schweinshaxe med surkål och knödel.

- Högupplöst bild hittar du här

Om Helsingborgs Bryggeri

Helsingborgs Bryggeri är Nordvästra Skånes första mikrobryggeri och startades 2010 av två ölentusiaster som ville föra bryggeritraditionen i Helsingborg vidare. Man fokuserar på bra råvaror, hantverksskicklighet och precision.

Det nya bryggeriet finns i en byggnad från 1880, bara ett stenkast från det ursprungliga Helsingborgs Bryggeri. På så sätt värnar man om tradition och skånskt hantverk, samtidigt som man utvecklar verksamheten med moderna bryggerianläggningar. Allt för att uppfylla den ursprungliga visionen om ett närproducerat kvalitetsöl

Deras första öl – Helsingborgs Lager – blev utsedd till ”Bästa ljusa Lager 2011” på Gothenburg Beer Festival i september 2011.

Hans Nelson

Telefon: 46 (0) 70 377 80 87