Olika AB - förlag - utbildning - kommunikation

Nu kommer Mad Women!

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 12:31 CET

4 av 5 byråchefer är män En kvinnlig Art Director tjänar i snitt 3 800 kr mindre i månaden än en manlig 80% av köpbesluten tas av kvinnor, men bara 20% av de som jobbar i reklambranschen är kvinnor

Pressmeddelande 2013-02-04

Vad kan reklambranschen göra för jämställdheten?

Och vad kan jämställdhet göra för branschen som arbetar med kommunikation, reklam och design? De här frågorna ligger som grund för boken Mad Women – A herstory of advertising; en unik bok som berättar kvinnornas historia i en av samtidens mäktigaste branscher.     madwomen.jpg

När Christina Knight, en av Sveriges mest framstående Creative Directors, insåg att alla de böcker hon läst om sin bransch handlade om och var skrivna av män började hon skriva en annan historia: herstory. Resultatet är en unik bok med berättelser, erfarenheter och råd från några av världens främsta kvinnor inom reklam-, kommunikations- och designbranschen.   "När jag undervisar får jag alltid frågan om hur det är att vara kvinna i min bransch och hur jag orkat stanna kvar så länge. Unga kvinnor som jag är mentor åt undrar ofta var de kan hitta reklamkvinnornas erfarenheter och historia. Det är uppenbart att det finns en brist på synliga, inspirerande kvinnliga förebilder. Det var helt enkelt dags för den här boken", säger Christina Knight som till vardags är verksam som Creative Director på Stockholmsbyrån INGO – Ogilvy & Grey.     mad_women_christina_low.jpg  foto: Elisabeth Daly      Det finns strukturer som försvårar för kvinnor i reklam- och kommunikationsbranschen, vilket också motverkar branschens utveckling. Genom att lyfta fram framgångsrika kvinnor och ge dem en plats i historien är förhoppningen både att ge kvinnor stöd och inspiration, och att påbörja ett samtal om vikten av jämställdhet och i längden en förändring.
  "Jag vill skapa positiv utveckling som ger vår bransch fler möjligheter. Det sägs att kvinnor står bakom 80% av köpbesluten, men bara 20% av oss som skapar reklam är kvinnor. En förändring mot ökad mångfald och balans skulle gagna både oss som arbetar i branschen, våra uppdragsgivare och alla som tar del av reklamen", menar Christina Knight.
Mad Women – A herstory of advertising är framtagen i samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!).   "Mad är ett starkt och inspirerande startskott för att följa upp vår stadgeändring 2012 som ger mandat att aktivt stötta medlemsföretag i att skapa en god och jämställd arbetskultur med fokus på ledarskap, arbetsvillkor och lönenivåer. Jag tror på förebilder som bästa praxis - som inspiration, tankeväckare och vägledare för unga talanger som tänker sig ett yrkesliv i vår bransch. Så jag vill säga: tack Christina för att du gör vår bransch bättre för oss alla", säger Jessica Bjurström, VD på Komm!     citat_mad_women.jpg    Med i boken finns några av branschens giganter såsom Mary Wells Lawrence, den första kvinnliga VD:n som fick sitt bolag börsnoterat i New York och Shelly Lazarus som i många år varit med på Forbes lista över de 100 mäktigaste kvinnorna i världen, samt spännande svenska talanger som copyn Anna Qvennerstedt, Nina Åkestam, nu forskare och krönikör, och Creative Director och entreprenör Catrin Vagnemark.   "Den här branschen har stor makt att påverka vilka bilder och förebilder som reproduceras i vårt samhälle, vilka människor som får synas och ta plats och vilka beteenden som uppmuntras. Desto viktigare att reklamen skapas av både kvinnor och män och att kvinnor stannar kvar på de stora byråerna. Mad Women är extra spännande då initiativet kommer inifrån branschen och ur en frustration över att förändringen går för långsamt", säger Marie Tomicic redaktör på OLIKA.

TITEL: Mad Women – A Herstory of Advertising
FÖRFATTARE:  Christina Knight
FORM: Helena Thorsell
REDAKTÖR: Marie Tomicic
SPRÅK: Engelska SIDOR: ca 250
RELEASEDATUM: 8 mars 2013
FÖRLAG: OLIKA förlag AB

MED I BOKEN ÄR Christina Knight, Sverige, Shelly Lazarus, USA, Stefanie Wurst, Tyskland, Kat Gordon, USA, Nunu Ntsingila, Sydafrika, Susan Hoffman, USA, Nina Åkestam, Sverige, Cilla Snowball, UK, Rahkshin Patel, Indien, Mary Wells Lawrence, USA, Anna Qvennerstedt, Sverige, Margaret Key, Sydkorea, Catrin Vagnemark, Sverige, Jean Grow, USA.

CHRISTINA KNIGHT är en av Sveriges mest framstående Creative Directors och arbetar idag som Creative Director på INGO - Ogilvy & Grey i Stockholm. Hon undervisar även på Berghs School of Communication, Forsbergs Skola och Stockholms Universitet. Christina sitter också ofta i juryn för utmärkelser såsom Cannes Lions, Guldägget, Guldlådan och Eurobest.    mad_women_helena_low.jpg foto: Elisabeth Daly
HELENA THORSELL är utbildad på bl.a. Parsons School of Design i New York och har jobbat som Art Director i reklambranschen i 13 år, först i New York och sedan på INGO i Stockholm. Hon driver nu eget under namnet Coming of H där hon arbetar med allt från grafisk formgivning och reklam till oljemåleri.

Komm! (Sveriges Kommunikationsbyråer tidigare Sveriges Reklamförbund) har cirka 300 medlemsföretag och är en branschorganisation för byråer och företag inom nio olika discipliner av marknadskommunikation: action marketing, design, direktreklam, event, interactive, mobil, media, pr, och reklam. Förbundet genomförde en stadgeändring som innebär ett kontinuerligt arbete för en balanserad bransch, inom såväl ålder, genus och mångfald; 2013 är fokus på genus. Komm! har arbetat med jämställdhet under lång tid.

OLIKA FÖRLAG AB ger ut böcker som utmanar stereotyper och erbjuder fler möjligheter. OLIKA utmanar ofta förlegade föreställningar och arbetar efter devisen OLIKA – LIKA värde och med frågor som jämställdhet, jämlikhet och mångfald i botten. All OLIKAs produktion är miljömärkt. Den här boken är tryckt i Sverige på Fälth & Hässler.

Statistik

• 4 av 5 byråchefer är män enligt Komm!s mätning för 2012.
  • En kvinnlig Art Director tjänar i snitt 3 800 kr mindre i månaden enligt Resumé (nr 7-8 2012), störst löneskillnad är det för projektledare: 8000 kr, medan det är minst för Creative Directors: 100 kr.
  • I USA är endast 3 % av Creative Directors kvinnor, vilket uppmärksammandes på en konferens med samma namn i L.A. hösten 2012.
  • Mer än 80% av köpbesluten tas av kvinnor enligt Forbes, men bara 20% av de som jobbar i reklambranschen i världen är kvinnor.
  • Enligt en amerikansk undersökning blir så många som 85% av kvinnor förolämpade av reklam.

medalj_olika_webb_fri.gif

OLIKA fick Rättvisepriset 2012!
Juryns motivering:“Med en vision om ett öppnare, mer rättvist och mer inkluderande samhälle gör årets vinnare av Rättvisepriset en insats för att fler barn ska känna igen sig i böcker, skapa sig en positiv självbild och på så sätt bli delaktiga i samhället. De har sett bristerna i sin bransch och agerar modigt för att den mångfald som finns i samhället idag ska återspeglas "

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter

www.olika.nu