Evenemangstips

Nu koras Årets Lantbrukare 2008

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 08:39 CEST

Under helgens Skördefest Wij Trädgårdar i Ockelbo kommer Årets Lantbruksföretag 2008 att utses.

Tre lantbruk har nominerats. Det är gårdarna Olpers i Färila, Matjas i Hedesunda samt Ers-Pers i Alfta som har nominerats till utnämningen.

Länsstyrelsen Gävleborg har tagit initiativet till tävlingen som genomförs för första gången.

- Syftet med tävlingen är att uppmärksamma lantbruket i länet och visa goda exempel

på företag som vill och kan utveckla en hållbar lantbruksproduktion, säger Anna Backlin på länsstyrelsen, hon fortsätter. Lantbruk som strävar efter uthållig produktion är en förutsättning för långsiktig och trygg livsmedelsförsörjning. Det är något vi vill uppmärksamma.

En tremannajury med erfarna lantbruksexperter i länet har nominerat gårdarna efter tydligt uppsatta kriterier. Bla. ska gårdarna arbeta för ett rikt odlingslandskap, ingen övergödning, god djurhållning, begränsad klimatpåverkan, hållbar produktion och bra företagsutveckling. Dessutom ska verksamheten drivas med god jordbrukarsed men ändå präglas av ett tydligt nytänkande.

- Närproducerade och ekologiska livsmedel har ett stort mervärde både för miljön och för

människors hälsa. Efterfrågan ökar snabbt och lantbruken i Gävleborgs län har stora möjligheter

att producera mer av dessa produkter, och nu vill vi alltså stimulera till detta med tävlingen, berättar Anna Backlin.

Vinnaren utses vid en lunchhögtid lördagen den 13 september under skördefesten på Wij Trädgårdar i Ockelbo. Landshövding Barbro Holmberg kommer att dela ut priset.

Tidningar, radio och TV är varmt Välkomna till Trädgårdens Hus, lördagen den 13 september

kl 15.00 då vinnaren av Årets lantbruksföretag 2008 presenteras.

Kontaktuppgifter:

Anna Backlin, länsstyrelsen, 026-17 11 34, 070-682 91 82

Åsa Terent, länsstyrelsen, 026-17 11 27, 070-070-603 29 84

Gården Olpers, Färila. Ulf Andersson, Jan-Olov Mårtensson, Lars-Olof Karlsson, 0651-232 20, 070-569 87 47

Gården Matjas, Hedesunda. Barbro och Sven-Olov Eriksson och Mikael Eriksson,0291-420 17, 070-679 28 07

Gården Ers-pers, Alfta. Stefan Sundvall, Annika Vestman och Ingegerd Sundvall, 0278-480 10

Tove Elvelid, Wij Trädgårdar, 0297-554 11, 0730-79 22 11