Nu krävs det riktlinjer för äldreomsorgens bemanning

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 21:06 CEST

Uppdrag granskning avslöjade ikväll missförhållanden i demensvården. Bland annat hur demenssjuka låses in.

Vänsterpartiets äldrepolitiske talesperson Eva Olofsson menar att nu måste det bli en förändring:

- Kvällens uppdrag granskning visat på två tydliga behov. För det första det behövs mer personal inom äldreomsorgen. Det är helt oacceptabelt äldre demenssjuka människor blir inlåsta och lämnas ensamma på natten grund av för lite personal. Lika oacceptabelt är det med så lite personal kvällstid att de äldre inte får den omsorg och hjälp de har rätt till..Därför är mer pengar till kommuner och landsting Vänsterpartiets viktigaste fråga i det här valet, säger Eva Olofsson.

Men det räcker inte menar Eva Olofsson.

- Det är dags att fastställa tydliga riktlinjer för vilken bemanning som behövs för en god äldreomsorg. Socialstyrelsen har nyligen kommit med riktlinjer för demensvården, men där finns frågan om vilken bemanning som är lämplig inte med. Det går att fastställa riktlinjer för en god vård och omsorg om demenssjuka vilket en utredning från Äldrecentrum i Stockholm har visat, säger Olofsson.

Eva Olofsson 0703-17 10 27

Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064