Svensk Egenvård

Nu kraftsamlar industrin för kosttillskott i Europa – svensk kvinna leder vägen

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 10:13 CEST

Idag valdes Ingrid Atteryd Heiman, styrelseordförande för branschföreningen Svensk Egenvård, till ordförande för den nybildade europeiska organisationen Food Supplements Europe.

Historiskt har industrin för kosttillskott upplevts som splittrad i Europa, många har saknat en tydlig röst från branschen. Nu bildas Food Supplements Europe, som samlar branschorganisationer från de nordiska länderna, England, Tyskland och Östeuropa, samt från stora, tongivande företag som Bayer, Boots och Merck. Uppdraget blir att på ett tydligt sätt driva de frågor som påverkar konsumenter samt tillverkare av kosttillskott i Europa och att bli en enad röst gentemot beslutsfattarna inom EU.

Inom kosttillskottindustrin finns några av de mest expansiva och spännande företagen idag och utvecklingen går fort framåt. Det är en ständigt aktuell marknad för konsumenter, men även en stor arbetsgivar- och exportindustri som påverkar människors liv på många sätt.

– Egenvård är på många sätt framtiden och vår bransch har en enorm potential att hjälpa människor till ett bättre liv. Men det ställer stora krav på att leverera säkra och verksamma produkter till konsumenterna och det känns fantastiskt bra att Sverige nu tar en ledande position i det europeiska arbetet. Ingrid kombinerar kunskap med ett engagemang som gynnar alla och jag kan inte tänka mig någon som är bättre lämpad för posten som ordförande för den nya organisationen, säger Mats Nilsson, vd för Svensk Egenvård.

– Jag har ett djupt engagemang i hälsofrågor kopplat till livsmedel och kosttillskott och Svensk Egenvård har alltid arbetat för att marknaden ska domineras av ansvarstagande aktörer och säkra produkter till konsumenterna. Jag är väldigt glad över förtroendet att leda den europeiska kosttillskottsbranschen mot nya nivåer, säger Ingrid Atteryd Heiman.

För mer information, vänligen kontakta:

Jessica Agert, informationsansvarig, tel 070-141 6051, jessica@svenskegenvard.se

Ingrid Atteryd Heiman, 08-512 2505, ingrid@svenskegenvard.se

Mats Nilsson, 08-545 41160, mats@svenskegenvard.se

Med rätt egenvård lever fler friskare och längre. Det gynnar inte bara individen utan sparar också resurser för samhället. Föreningen Svensk Egenvård organiserar 75 procent av leverantörerna av naturläkemedel och kosttillskott på den svenska marknaden. Läs mer på www.svenskegenvard.se